Som du kanske har sett så har Amazon kommit till Sverige och förbereder sig för lansering. Information om när de ska öppna upp sin svenska sida är inte helt pålitlig men det ryktas om att datumet för lansering är redan 30 september. Detta kan givetvis ändras men det kommer i vilket fall bli ganska snart, i tid innan julhandeln sätter igång.
Det finns mycket att prata om när det gäller Amazon. Till att börja med kanske man ska nämna vad det är, för dem som inte har så bra koll. Amazon är en enorm handelsplats som är den klart största i USA och som även är väldigt dominant även på andra marknader. De säljer i princip allting, från böcker och spel till biltillbehör, elektronik, leksaker och träningsprylar.
Att de kan sälja allt möjligt beror på att sidan består av en mängd olika handlare som är anslutna till marknadsplatsen och säljer via dem. De flesta handlare som har lust kan alltså gå med och sälja sina produkter på Amazon, så länge de följer reglerna. Amazon siktar på att ha i princip allt konsumenter kan tänkas vilja ha och även snabba leveranser.
Eftersom Amazon är så stora och framgångsrika i andra länder och t ex har en stor marknadsandel i länder som Tyskland och Storbritannien så kan man även tänka sig att de kommer att dominera i Sverige. Eller det är åtminstone deras mål. De vill ge konsumenterna en helhetsupplevelse med alla produkter till salu och leverans inom några dagar.
Som e-handlare i Sverige är man givetvis nervös över vad Amazons lansering i Sverige kan göra för e-handeln i landet och om det kommer att påverka de befintliga butikerna som slåss om kunderna just nu. Hur stor marknadsandel kommer Amazon att ta och hur kan landskapet förändras rent allmänt för e-handeln de närmaste åren pga deras lansering?
Ska vi sälja på Amazon?
En väldigt stor och avgörande fråga för många stora e-handlare i Sverige är om man ska gå med som säljare på Amazon och sälja via dem. Det finns både för- och nackdelar. Om man säljer sina produkter via Amazon så får man givetvis betala en provision till dem, eller kanske snarare ge dem en del av sin vinst.
Dessutom så konkurrerar man givetvis med sin egna e-handel och ju fler som går med och säljer via Amazon ju starkare blir de. Ju svårare blir det då att hävda sig gentemot dem. Man tappar även en del av kontrollen över sina egna produkter, sitt varumärke osv. Den kontrollen behåller man bäst genom att sälja framför allt i sin egen butik, där man kan styra allt själv och där man inte behöver ge bort en del av vinsten.
För vissa är det givetvis en bra grej att kunna sälja via Amazon. Speciellt för små handlare och sådana som annars har svårt att nå ut till kunderna. De som gärna får hjälp med marknadsföring och en plattform för sina produkter. Men de som har starka varumärken och välbesökta webbshoppar i dagsläget tycker inte nödvändigtvis att det är ett bra alternativ.
Man får alltså väga att kanske öka försäljningen mot att ge upp en del kontroll och en del pengar. Vilket långt ifrån alla är nöjda med. Det verkar därför initialt som att det är ganska svalt intresse bland de större svenska e-handlarna att börja sälja på Amazon. En del tycker att det inte passar dem alls medan andra vill avvakta och se lite hur det hela utvecklar sig.
Gissningsvis blir det ett svagare Amazon ju fler aktörer som väljer att inte samarbeta med dem och om det är väldigt många som går på den linjen så blir Amazon även inte en lika farlig konkurrent. Det kan alltså vara rätt väg att gå, men frågan är om det verkligen går att stoppa denna jätte från att bli riktigt stor även här. Det troliga är att de tids nog lyckas bli en stor aktör i landet och att en del stora svenska e-handlare också kommer att sälja via dem.
Kommer vi då alla handla på Amazon framöver?
Den stora frågan är alltså om Amazon kommer att få en lika dominant ställning på den svenska marknaden som de har i t ex USA. Vilket skulle innebära att väldigt många går in där i första hand när de ska handla något, nästan oavsett vad det är. Om det inte skulle finnas där kan de gå vidare till andra sidor.
Många har dock Amazon som första stopp istället för att titta in på lite olika butiker beroende på vad de är ute efter. Eller istället för att gå in på någon jämförelsesida som Pricerunner och Prisjakt. Eftersom att Amazon är lika med billig och enkel shopping och normalt finns allt man kan tänkas behöva.
Om de blir stora nog i Sverige så kan det så klart bli liknande även här. Att vi helt enkelt alla kommer att handla där eftersom de är likställda med näthandel på samma vis som Google oftast är likställda med att söka på Internet. Det hela handlar bara om ifall de kan bli så stora.
I starten nu verkar det som sagt som att många är tveksamma till att gå med och kanske hellre kör sitt eget race. Har man en stark och etablerad egen e-handel så förstår jag det valet eftersom att man där har tillräckligt med kunder för att vara nöjd. De som inte verkligen behöver locka till sig fler kunder eller behöver hjälp med exponeringen kan med fördel klara sig själva och slipper då betala pengar till Amazon.
Om trenden håller i sig att större aktörer nobbar Amazon så skulle jag säga att det säkerligen kan sluta med att de blir en ganska stor aktör men inte alls så dominanta som de skulle kunnat bli. Och att de kanske blir go-to-ställe för vissa typer av produkter, t ex lite mer ovanliga och okända märken, sådant utan märke och sådant man kan fynda riktigt billigt. Då kan man konkurrera ganska bra med andra marknadsplatser som Fyndiq och CDON t ex.
Det finns givetvis en fara med att låta en viss aktör bli extremt dominant då de kan utnyttja sin ställning så jag hoppas att det inte blir så att alla bara handlar hos dem framöver. Förhoppningsvis kommer vi svenskar att besöka många olika butiker i vår jakt på bra produkter och gärna jämföra priser osv innan vi shoppar. Vi kan så klart handla på Amazon ibland, när det är bästa alternativet, men vi ska inte glömma att mångfald och konkurrens är väldigt bra av många olika skäl.