Nya regler skyddar konsumenter vid telefonförsäljning

Telefonförsäljare har länge varit lite av ett gissel och många ogillar den skarpt. Skälet till detta är kanske ganska uppenbart. De ringer ofta och stör vid en tidpunkt då man inte egentligen vill prata med dem, de är envisa och efterhängsna, de pladdrar på ganska länge innan de ens kommer till poängen och de kan ibland vara både påträngande och till och med försöka lura dig.

Att det kan vara lite jobbigt att prata med telefonförsäljare och att tvingas lyssna på dem rabbla upp alla fördelar med en tjänst som man inte vill ha är givetvis frustrerande ibland. Och att de ringer i tid och otid och fortsätter ringa dag ut och dag in om man väljer att inte svara. Dessa saker är dock inte så hemska jämfört med om man blir lurad av en försäljare.

Det finns helt klart telefonförsäljare som jobbar på ett tveksamt och mindre respektabelt sätt. Där det finns en grund som bygger på ett systematiskt fuskande och där tanken är att man ska lura på vanligt folk sina produkter och tjänster, vare sig de vill ha dem eller ej.

Många har säkerligen råkat ut för en telefonförsäljare av detta slag. Någon som antingen har övertalat dig att i stundens hetta säga ja till något som du egentligen inte alls vill ha eller behöver, eller någon som du sa nej till men där det av något skäl ändå startats en prenumeration eller liknande.

Nu har det dock kommit nya regler i Distansavtalslagen som ska reglera telefonförsäljning, vilka gör det klart lättare att vara konsument. De nya reglerna går ut på att du aldrig kan bli bunden till ett avtal direkt över telefonen, utan måste också godkänna ett skriftligt avtal. Du måste alltså få hem ett avtal antingen i brevlådan eller digitalt, som du godkänner, annars är inte avtalet giltigt.

Fördelarna med nya reglerna om telefonförsäljning

Detta gör helt enkelt att ingen telefonförsäljare längre kan övertala dig att skaffa en tjänst eller produkt som du inte vill ha eller på annat vis lura dig in i avtal som du sagt nej till. Detta är bra på flera vis. Det uppenbara är att alla lurendrejare blir stoppade i dörren.

Det kanske inte är något som händer alla men ibland händer det att riktiga bluffmakare ringer dig. De kanske försöker få dig att acceptera något erbjudande och att du antingen säger nej rakt av eller att de säger att du t ex kan få något gratis, utan krav. Sedan kommer det plötsligt en faktura i brevlådan trots att du sagt nej eller trott att du inte ska behöva betala något.

I vanliga fall har det varit ord mot ord och även om telefonförsäljarna ofta spelar in samtalen så kan dessa manipuleras så att det låter som att du säger något annat än det du verkligen sa. Det var givet ganska jobbigt att råka ut för en sådan försäljare och även om det kan gå fint att bestrida fakturor och slippa betalning så är det inte alla som vågat göra det.

Detta problem slipper vi dock nu, med tanke på att det inte längre går att upprätta ett avtal bara genom en telefonkonversation. Nu måste detta följas upp av att man också godkänner ett skriftligt avtal. Om detta inte görs så finns inget avtal och då behöver man inte oroa sig. Får du inget skriftligt avtal så finns det alltså ingen som helst chans att du behöver betala något och om de ändå skickar ett avtal till dig kan du bara välja att inte godkänna det.

Chansen att fundera igenom beslutet och ångra sig

En annan klar fördel med nya reglerna är att man har en chans att fundera igenom sitt beslut och ångra sig. När en telefonförsäljare ringer så har man i princip ingen tid att fundera på vad erbjudandet, hur bra det är och ifall man behöver det. Allt går så snabbt och en duktig telefonförsäljare ger dig heller inte chansen att tänka efter utan pladdrar på och kommer med bra argument hela tiden.

Många väljer att tacka ja till erbjudanden som de inte hade tackat ja till i vanliga fall, bara för att de blir överrumplade och har för lite tid att överväga det hela. Tack vare nya reglerna får man automatiskt betänketid. Om man tackar ja över telefonen så måste telefonförsäljaren skicka över ett avtal som man sedan ska godkänna skriftligen. T ex att du skickar in avtalet eller åtminstone signerar något med e-legitimation.

På detta vis får man tid att överväga om man verkligen vill ha och behöver det som försäljaren har prackat på en. Kanske tog man ett förhastat beslut, lät sig övertalas eller tänkte fel på något vis. Då har man en chans att ändra på detta, genom att helt enkelt inte skriva på och skicka in avtalet.

Genom att få denna betänketid tror jag att många faktiskt kan ändra på sina beslut och spara pengar. Det är inte alltid lätt att stå emot en duktig telefonförsäljare, varför det säkerligen är vanligt att folk köper saker som de inte vill ha. Men om man har en till chans att fundera igenom beslutet, utan någon som flåsar en i nacken och försöker övertala en att köra på, så kan man säkerligen ändra uppfattning och ta rätt beslut.

Detta gäller konkret för nya reglerna om telefonförsäljning

När du blir uppringd av en telefonförsäljare räcker det inte att du tackar ja till ett erbjudande längre. Du måste godkänna det skriftligt i efterhand för att det avtalet ska vara bindande.

Efter att du har pratat med en telefonförsäljare och tackat ja så ska företaget bakom skriftligen skicka ett anbud till dig, där de beskriver erbjudandet och villkoren. Du måste sedan acceptera anbudet skriftligen. Efter detta finns ett giltigt avtal.

Avtalet kan skickas med vanligt brev, e-post, SMS eller liknande. Det viktiga här är att du kan läsa avtalet och se vad det innebär innan du tar ditt slutgiltiga beslut och väljer om du vill godkänna det eller ej. Du ska sedan utföra någon typ av åtgärd för att godkänna avtalet skriftligen, t ex genom att signera med BankID eller bara genom att maila till företaget och säga att du godkänner avtalet.

Tänk på att dessa regler endast gäller om en telefonförsäljare ringer upp dig. Om det är du själv som har tagit kontakt med ett företag, t ex genom att ringa eller maila dem, så gäller de inte. Med andra ord endast om det är företaget som tar första kontakt med dig, t ex genom telefonförsäljning.

Reglerna gäller både om du kontaktas av ett företag som du aldrig har haft att göra med förr och om det är ett företag där du är befintlig kund. Att du redan är kund hos företaget gör alltså inte att de slipper undan kraven på skriftligt avtal och acceptans. Det enda som påverkar detta är ifall det är du eller företaget som tar kontakt.

Att du har tackat ja till att ha kontakt med ett företag i marknadsföringssyfte eller att de får återkomma i samband med förlängning av kontrakt och liknande är inte att liknas vid att du har tagit initiativet, så då gäller fortfarande att det krävs ett skriftligt avtal och godkännande.

Bestrid fakturor som du inte anser är korrekta

Man ska alltid bestrida en faktura som man anser är felaktig. Betala inte fakturan då detta kan ses som ett bevis på att du erkänner den. Kontakta istället först företaget som skickat fakturan och berätta varför du tycker att den är felaktig och varför du inte vill betala den. Spara all kommunikation med företaget och alla handlingar som rör fallet, som bevis.

Vissa företag är envisa och ger sig inte utan kan skicka fakturan till inkasso och sedan kanske hela vägen till Kronofogden. Du ska dock alltid fortsätta bestrida fakturan och låta bli att betala den. Skicka även meddelande till t ex inkasso där du bestrider fakturan.

Många är rädda för att få betalningsanmärkningar men dessa får man inte förrän ärendet är helt utrett och det är klart om det finns ett giltigt avtal och ifall du faktiskt är betalningsskyldig. Även om ärendet kommer till Kronofogden så kan du fortsätta bestrida fakturan och tids nog tas ärendet upp i Tingsrätten. Då är det upp till företaget som har skickat fakturan att bevisa att det finns ett giltigt avtal och att du bör betala den.

Tack vare de nya reglerna i Distansavtalslagen blir det förhoppningsvis klart färre bluffakturor och felaktiga fakturor som man måste bestrida. Detta helt enkelt för att det blir mycket svårare att visa på att ett avtal finns. Det räcker inte med att ha ett ja i telefonen, vilket dessutom kan gå att förfalska genom att manipulera inspelningar osv.

Nu måste det finnas ett skriftligt avtal som kunden har tagit emot och ett skriftlig godkännande likaså. Detta kan man inte förfalska alls lika enkelt och det är troligen klart färre företag / personer som ens vill försöka sig på det. Med lite tur blir det alltså klart färre bluffmakare som ringer och försöker sälja på dig något och livet blir lite enklare.

8 reaktion på “Nya regler skyddar konsumenter vid telefonförsäljning

  1. Tack för all info.

    Jag har bara en fråga om det är ok att skicka en faktura till säljarnas arbetsplats för tiden man måste vara med dem i telefonen. Jag tänkte att det kan ju vara kul 🙂

    • Hej! Ja det skulle man ju klart vilja göra ibland. Likaså ibland när man har att göra med kundtjänst på olika företag, som tar en massa tid. Vore fint om det gick att fakturera dem för den tid det stjäl från arbetsdagen. 😀 Dock aningen svårt att få igen tyvärr.

  2. Det här stämmer inte alls. För nio dagar sedan fick jag ett samtal från SvD om en tidsbegränsad prenumeration. Jag skulle få en länk att klicka på inom fem minuter för att den skulle godkännas. Jag fick ingen länk och ångrade mig, så jag tänkte att det var lika så gott. Idag kom en faktura från tidningen, fast jag alltså inte hade klickat på en svarslänk.

    • Hej,
      Att detta hände dig innebär ju inte att det jag skriver är fel. Distansavtalslagen fungerar så som jag har beskrivit och företag måste ha ett skriftligt godkännande för att avtalet ska gälla.

      Om de har skickat en faktura till dig trots att du aldrig godkände avtalet så ska avtalet inte heller vara giltigt. Då ska du inte vara bunden till det och inte behöva betala fakturan. Den är felaktig. Du bör kunna meddela SvD att du inte godkänt prenumerationen så att de annullerar den, alternativt att du låter bli att betala den och bestrider den, vilket jag har beskrivit hur du gör i denna artikel.

      MVH Fredrik / Stabilekonomi.se

  3. Hej!
    De ringde min man som inte pratar svenska och sa att han vunnit och att det var gratis och han behövde bara trycka ja via sms. Han hade precis kommit hit och han kan inte svenska, så de har ljugit för honom. Vi har ringt och de vill inte avsluta abonnemanget om 12 försändelser, har vi chans att vinna om vi bestrider detta?

    • Hej! Borde gå att bestrida detta. Två saker känns viktiga och det är för det första att de som ringer inte ljuger eller vilseleder om vad man faktiskt får eller ska betala osv när man godkänner avtalet. Detta verkar ju ha brutits ordentligt.

      För det andra är det viktigt att den som godkänner också har en möjlighet att förstå vad som skrivs på och det har ju din man svårt att göra när han inte kan svenska. Sen kanske de har pratat engelska med honom, för annars hade han väl troligen inte förstått alls vad han skulle göra? Men om de ändå ljugit för att få honom att skriva under så bör ju detta räcka långt för att bestrida.

      MVH Fredrik / Stabilekonomi.se

  4. Hej

    De telefonförsäljarna har minskat, men de har startat vårdbemajingsbolag och familjehem för att skada ännu mera.

    De flesta vårdbemanningsbolag är de gamla telefonförsäljare, som håller på skada läkare och sjuksköterskor i det svenska samhället. Samt de vet inte vad betyder Hälso-och sjukvården eller vård och omsorg. De lurar läkare och sjuksköterska att de har inte fått betalt.

    Alla vårdbemaningsbolag bör granskas, vilka kompetenser har ägare/firmtecknare.

    Med vänliga hälsningar/Giti

  5. Är inte ok att ej få vara i fred och ha sitt nummer . Utan massa på som ringer och ofredar en kl 2200 på kvällar och helger och hela veckorna . får ca 20 till 30 i månaden är ej ok ! radera dom men kommer nytt var dag . lagt in nix men fungerar ej . Förbjud det . Eller någon som vet vad man ska ha för att sippa dom . Behöver jag skaffa hemligt nummer ?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *