Årets julklapp huvudsakligen ett marknadsföringsknep?

Nu har årets julklapp 2016 presenterats och det blev VR-glasögonen som tog hem priset. Den här traditionen med årets julklapp är intressant då det är något som presenteras innan jul, ungefär som en utmärkelse, snarare än när man vet vad som faktiskt har sålt bäst inför jul.

Årets julklapp är alltså inte alls nödvändigtvis den grej som säljer bäst och som flest ger bort i julklapp utan en produkt som väljs ut i förväg, inför jul, av HUI Research. Intressant är även att HUI Research är en branschorganisation som ägs av Svensk Handel och vars uppdrag är att skapa en gynnsam miljö för handeln. Så det är ganska klart att utnämningen av årets julklapp till ganska stor del är tänkt att främja handeln och få svenskarna att shoppa mer.

VR-glasögon årets julklapp
Det som man kan tycka är lite konstigt är att årets julklapp väljs ut i förväg istället för att man kollar på vad som faktiskt blev den där utmärkande storsäljaren och korar vinnaren efter jul. Men om man har utgångspunkten att själva poängen med att ha årets julklapp är att öka försäljningen och ge handeln en boost så är det mer logiskt, för då vill man ju gärna skapa lite hype i förväg och inte när det redan är för sent.

Av det här skälet har jag svårt att ta årets julklapp på allvar. Det känns lite konstigt att kalla det för årets julklapp när det bara är en utvald produkt som Svensk Handel vill pusha lite extra. Kriterierna för årets julklapp är att det ska vara en produkt som är en nyhet eller skapat nytt intresse under året och att den ska representera den tid vi lever i. Dessutom ska det då gärna vara en produkt som säljer mycket – men jag tänker mig att detta blir lite av en självuppfyllande profetia, för om man utnämner en produkt till årets julklapp så skapar detta automatiskt en massa extra försäljning.

Har årets julklapp varit vettiga saker eller bara påhitt?

I år är årets julklapp alltså VR-glasögonen, som har varit populära under året och fått mer och mer fotfäste på marknaden. Många verkar tycka att de är ganska coola och bidrar med något intressant och jag har själv aldrig provat så jag kan inte direkt säga något om hur bra de verkligen är. Jag skulle dock säga att idén är cool men att det nog behövs fler appar och spel för VR innan det verkligen kan slå igenom.

Tidigare år har det varit ganska blandade saker som blivit årets julklapp. En del har varit riktiga fullträffar och andra saker känns som bottennapp eller ganska lustiga val åtminstone. Ganska många saker som blivit utnämnda till årets julklapp har blivit kortare flugor – vilket kanske till stor del har eldats på av utnämningen. Det är alltså svårt att säga hur bra de här utnämningarna egentligen är.

Tänkte dock göra en lista med några av de saker som blivit utvalda till årets julklapp så kan vi ju se om ni tycker att de sakerna var några stora hits / rätt val eller bara överdrivet.

1993 – En doft (parfym) – Här kan man ju undra lite hur produkten passade in på kriteriet att den ska vara ny (eller skapat nytt intresse) då parfym har varit populärt väldigt länge. Kanske fanns det inte något annat vettigt att välja så det fick bli något ganska allmänt.

1994 – Mobiltelefonen – Detta var ju ett bra val men även ett enkelt val på den tiden. När mobiltelefonen slog igenom på allvar så blev det ju en ganska stor grej. Även om det år 1994 handlade om en helt vanlig mobil och inte en smartphone så var det ju ändå början på dagens stora mobilhype, som säkert kommer leva kvar länge.

1997 – Det elektroniska husdjuret – Detta är väl en ”Tamagotchi” eller vad de nu heter. Det var väldigt populärt under en ganska kort tid med ett litet digitalt husdjur som man skulle mata och hålla glad. Såg aldrig själv det roliga med detta och det var väl en klar fluga.

2005 – Pokerset – Poker var ju en väldigt stor grej under ett antal år och även om det kan sägas ha varit en långlivad fluga så är det ju fortfarande populärt. När pokerset blev årets julklapp var det nog en ganska självklar grej att välja.

2008 – En upplevelse – Tja detta kan jag inte säga blev någon superhit. Det går väl fortfarande att köpa upplevelser men det känns inte som någon riktigt stor grej. Säljs säkerligen en del fortfarande men jag vet inte ens om det blev någon direkt fluga när det väl var som mest aktuellt?

2009 – Spikmattan – Den ack så konstiga spikmattan gör entré. Jag vet inte riktigt vem som fick idén eller varför den ansågs spegla tiden vi levde i detta år. Det var en klar fluga och många såldes, men jag tror att utnämningen till årets julklapp gjorde mycket för att hålla igång försäljningen.

2010 – Surfplattan – En stor hit som verkligen kommit för att stanna. Det var nog en av de enklare utnämningarna till årets julklapp, i stil med mobiltelefonen. Det blev inte bara en fluga utan är fortfarande väldigt populärt så där kan man inte klaga på valet.

2011 – Matkassen – Både en fluga och inte en fluga kan man väl säga. Det var en jäkla massa snack om matkassen för några år sedan och den finns ju fortfarande kvar nu. Den har blivit lite mer vanlig nu istället för något nytt och spännande. Helt ok val av årets julklapp som speglar svenskens lathet.

2012 – Hörlurarna – Lite konstigt val kan man väl tycka. Visst kan ett par bra hörlurar vara trevligt men var det verkligen en sån stor grej under 2012 att ha bra hörlurar? Framför allt undrar man ifall det var något nytt för det året? Lite brist på fantasi och kanske ville man sälja extra många hörlurar det året helt enkelt.

2013 – Råsaftcentrifugen – Vad hände här egentligen? Känns som en ganska konstig sak att välja till årets julklapp. Jag kan tänka mig att de flesta som köpte en sådan (eller fick en sådan) påverkades av utnämningen till årets julklapp snarare än att de var så himla sugna på att fixa egen juice.

2014 – Aktivitetsarmbandet – Klart en fluga under 2014 och då förståeligt att man gjorde detta val. Jag fick själv ett sådant i julklapp och efter några månaders användning hamnade det i en låda. Helt ok grej men kanske inte något som kommer att hänga i på samma vis som andra produkter.

2015 – Robotdammsugare – Ganska cool grej men var det verkligen en sån stor hit under 2015? En ganska dyr produkt som Svensk Handel säkert ville marknadsföra och få folk att köpa. Kan inte tänka mig att det verkligen var robotdammsugaren som tog hem första platsen. Jag undrar också var robotgräsklipparen i så fall varit, för den känns som ett bättre köp i många fall och den har nog också blivit en klart större hit bland svenska hushåll än dammsugaren.

2016 – VR-glasögon – Ja i år är det alltså VR-glasögon, alltså ett slags glasögon som du (i de flesta fall) använder tillsammans med din mobiltelefon för att skapa en känsla av Virtual Reality, där du kan uppleva saker i spel, film eller liknande i vad som känns som en 3D-miljö där du är en del. Finns från ett par hundralappar till riktigt dyra. Finns även varianter för t ex datorspel som är mer avancerade.

Har som sagt inte själv testat detta men själva idén låter lite rolig. Också bra att det finns varianter för bara några hundralappar, så att man inte behöver ruinera sig för att köpa årets julklapp. Jag tänker att det kanske finns lite för få spel, filmer och andra appar som stödjer VR egentligen just nu men det kan ju säkert komma många fler ifall glasögonen blir en stor hit nu till jul.

Själv är jag egentligen mer intresserade av den typ av avancerade VR-glasögon som kommit till datorn som gör att man kan spela bra spel i en häftig VR-upplevelse. Dessa kostar dock mycket, t ex 7 – 8 000 kr. Sådana har jag svårt att se kan bli årets julklapp med tanke på prislappen.

Marknadsföringsknep eller rolig grej?

Hur ska man då se på årets julklapp som koncept? Är det bara en rolig grej och ett bra tips på vad du kan köpa till dina nära och kära eller är det ett marknadsföringsknep för att sälja mer av en viss produkt eller för att sälja mer rent allmänt?

Svensk Handel är en stor organisation som företräder alla möjliga företag inom parti- och detaljhandel och det innebär ju egentligen att de inte kan välja ut en enda produkt att marknadsföra som alla medlemmar skulle bli nöjda med. Därför kanske man inte direkt kan säga att de valt ut VR-glasögon eller en annan specifik produkt för att öka försäljningen av just den. Om det skulle vara fallet så skulle just elektronikföretagen få en stor fördel här, då många av sakerna som blivit årets julklapp är elektronikprylar.

Den stora idén är säkert att främja handeln rent allmänt och försöka göra folk mer köpsugna. En grej som årets julklapp blir alltså huvudsakligen ett sätt att skapa en liten hype och att stimulera folks köpvanor inför jul. Man får helt enkelt ta det hela med en nypa salt och inte lägga för mycket fokus på produkten i fråga.

En del år blir det verkligen helt rätt med årets julklapp, t ex surfplattan, som verkligen blev en stor succé. Andra år väljer man något som kanske inte hade blivit en lika stor succé på egen hand men som tack vare utnämningen lyckats etablera sig. Detta gäller kanske t ex matkassen. Slutligen väljer man även vissa år saker som det antingen inte blir något alls av (råsaftcentrifugen) eller som bara är en kortare fluga (spikmattan).

Det viktiga är att man vet om och tänker på att de saker som nämns som årets julklapp bara är förslag på en intressant och populär grej som ligger rätt i tiden. Det är alltså inte samma sak som vad som har sålt bäst eller kommer att sälja bäst under året. Välj inte dina julklappar efter vad som någon annan (som dessutom är väldigt partisk) tycker utan utifrån vad du själv tycker är roligt, smart, coolt eller kommer uppskattas av mottagaren.

Vill du köpa VR-glasögon i år ska du också kolla noga på priserna och jämföra lite så att du inte köper några onödigt dyra. Du kommer förmodligen undan under 500 kr utan problem, även om du väljer ett par glasögon som är några steg finare. De dyrare har dock inte nödvändigtvis så mycket mer att komma med än de billiga varianterna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *



Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>