Företag av alla möjliga slag kan tänkas ta ut förseningsavgifter eller påminnelseavgifter. Alla som kan tänkas skicka dig en faktura – från försäkringsbolaget till banken du har lånat hos. Så länge du har missat att betala i tid vill säga.
Det finns dock en hel del regler om hur stora sådana avgifter får vara. De ska inte vara galet höga och orimliga utan måttliga, samt spegla vad det kostar företaget i fråga att hantera din sena betalning. Påminnelseavgiften för privatpersoner får vara högst 60 kr.
Visst låter det rimligt att det finns en måttlig gräns här, så att man inte tvingas betala något hutlöst pris bara för att man varit lite sen och missat en betalning. Det kan ju hända vem som helst och om man nu t ex har små marginaler i sin ekonomi och kanske lite svårt att få det att gå ihop i slutet på månaden, så blir det ju inte direkt bättre om man råkar få en extra avgift.
Myndigheterna är de som tar ut allra mest
Hur mycket man får ta ut i sådana avgifter regleras av lagar och regler som ska skydda konsumenterna. Lagar och regler som bestäms av staten. Därför kan man också tycka att det är lite skumt att just statliga myndigheter är de som tar ut allra mest. De har någon slags frisedel när det gäller att ta ut avgifter, som känns extremt konstig.
Exempelvis tar CSN ut 450 kr i påminnelseavgift, om man har missat en betalning eller råkar vara en dag sen. Det är ganska mycket mer än 60 kr som annars är gränsen. Varför behöver de ta ut så mycket mer? Givetvis vill man ju att folk ska förstå vikten av att betala sina räkningar och betala av på sina lån etc, men 450 kr gör det bara värre istället.
De som klarar av att betala sina studielån kommer att göra det vare sig det är 60 eller 450 kr i påminnelseavgift. Det är inte direkt det som avgör. Man vill oavsett inte få sin skuld skickad till Kronofogden. Att det är hela 450 kr gör bara att man måste punga ur onödiga pengar som kunde gått till bättre saker.
De som har så dålig ekonomi att de har svårt att betala in på sitt lån kommer ändå inte kunna betala 450 kr extra när den avgiften läggs på. Så då blir det slutligen bara att skulden blir ännu mer omöjlig att hantera och ännu mindre chans att klara nästa betalning. Staten som tycker det är så viktigt att hjälpa folk bort från skuldsättning osv bidrar till att skapa en dålig situation.
Naturvårdsverket tar priset
“Priset” som jag nämner i rubriken är inte direkt att bra pris. De får istället pris för att vara totalt horribla på den här fronten. Nu tänkte jag ta fram ett exempel från verkligheten – något som hände mig och som kändes väldigt överdrivet och tråkigt när det hände.
Jag driver ett företag som sysslar huvudsakligen med e-handel och vi säljer lite blandade produkter. Några av de sakerna vi säljer räknas som elektronik och vissa saker har batterier. Därför ska man hålla koll på dessa saker och ta ansvar för dem ur miljösynpunkt, genom att ha ett avtal med någon som tar hand om återvinning och hantering.
Detta har vi, i form av El-Kretsen. Men varje år ska man även skicka in en rapport till Naturvårdsverket för att visa hur många sådana saker man har sålt och hur många batterier man har skickat ut till kunder. Det är två rapporter, en för elektronikavfall och en för batterier.
Eftersom vi är ganska nya på att sälja sånt här så har vi inte superkoll (och vi är ett litet företag med bara två personer som jobbar, så inte direkt en egen anställd som hanterar dessa saker) men vi lär oss sakta men säkert.
El-Kretsen, som vi samarbetar med, skickar in en rapport till Naturvårdsverket åt oss för sådant vi har anmält till dem. När det var rapporteringstider förra året fick vi ett mail från dem om att rapporten hade skickats in och vi kände oss nöjda. Dock hade vi missat att de bara hade skickat in en av rapporterna. Den för batterier hade de inte gjort automatiskt utan vi skulle göra den manuellt.
Naturvårdsverket gör om förseningsavgiften till böter
Vi märkte inte att vi hade missat den ena rapporten för det kom aldrig något meddelande om detta. Eftersom vi hela tiden trodde att det hade gjorts automatiskt så kollade vi inte närmare på det. Det fanns ingen anledning att undersöka saken närmare just då.
Det dröjde från mars till i mitten av sommaren och plötsligt kommer då ett mail om att vi inte har skickat in den här rapporten som vi ska. Då står det också i mailet att eftersom vi inte har inkommit med uppgifterna i tid så bryter vi mot någon lag och därmed så får vi böta 10 000 kr samt att vi ska skicka in rapporten så snabbt vi kan.
10 000 kr är ju ganska mycket mer än 60 kr. Eller 450 kr som CSN tar ut. Visserligen är det för företag och inte för privatpersoner så det är en viss skillnad. Samt att det handlar om en rapport som skickats in för sent och inte en vanlig inbetalning. Men för ett litet företag är ändå 10 000 kr pengar som betyder något. I vilket fall inget som man bara vill slänga bort på en förseningsavgift.
Nu var det ju tekniskt sett böter och inte en förseningsavgift men rent praktiskt så var det faktiskt bara just detta. De sa inte ett ord om att rapporten inte var inlämnad innan detta. Det kom inget meddelande precis efter och det fanns ingen chans att rätta till misstaget direkt i samband med deadline.
Det känns väldigt mycket som att Naturvårdsverket bara har kallat det för något annat än en förseningsavgift eller påminnelseavgift för att kunna ta ut ett mycket högre belopp än vad som normalt är ok. För oss var det i praktiken en påminnelseavgift i vilket fall, då det enda meddelande vi fått var när de skrev att vi missat att skicka in samt sa att vi ska böta 10 000 kr pga detta. Samt att vi då fortfarande bör skicka in vår rapport omgående.
Finns mycket schysstare sätt att göra det på
Jag tycker att böter på 10 000 kr är hårt rent allmänt men om de nu ska ha det upplägget, så vore det rimligt om de hade något automatiskt meddelande som gick ut några dagar efter deadline där man fick reda på att man missat en rapport. Och då hade chansen att lösa det.
De kunde till och med få ta ut 450 kr i påminnelseavgift vid det tillfället om de ville. Det hade varit så mycket lindrigare att betala de hundralapparna än att tvingas betala 10 000 kr. Som det är nu verkar det som att om man bara är 5 minuter för sen med sin rapport så får man automatiskt betala 10 000 kr eftersom man bryter mot någon lag om man inte rapporterar in i tid.
Vanliga företag har starka begränsningar för hur mycket de får ta ut i påminnelseavgift. 60 kr för företag som riktar sig mot privatpersoner. CSN har en klart högre gräns men deras gräns är ändå inom rimlighet. Det kanske svider lite och man förbannar att man missade betalningen, men det är ingen större fara.
Att kringgå rimliga belopp för förseningsavgifter och påminnelseavgifter bara för att kunna ta betala på en nivå som är 22 gånger högre än CSN:s dyra avgift känns inte riktigt schysst. Inte när staten och myndigheterna borde föregå med gott exempel istället för att mjölka folk extra mycket.
Företag skiljer sig från privatpersoner – men det är ändå inte ok
Jag förstår givetvis att det finns en ytterligare aspekt här, i och med att det handlar om rapporter som lagen kräver att alla företag lämnar in. Det ska inte gå att strunta i dem och komma undan superbilligt. Men i detta fall handlade det inte om att låta bli att lämna in en rapport, utan bara om en miss. Vi lämnade in rapporten bara dagen efter vi blev kontaktade.
Om vi hade fått veta snabbt att rapporten saknades så hade vi löst det direkt. Men det kom aldrig något meddelande om detta. Det känns klart rimligt att de kunde haft en påminnelse direkt efter deadline, med en rimlig påminnelseavgift, så att alla som uppriktigt har missat att skicka in kan få en chans till utan att betala femsiffriga belopp.
De som sedan fortfarande inte betalar in och som medvetet låter bli kan ju få bestraffas klart hårdare. Det säger jag inget om. Då kan de få ta ut 10 000 kr eller mer. Men att ge oss en rimlig chans att göra rätt, tillsammans med en rimlig avgift för påminnelsen, hade varit det rimliga och rätta.
Nu känns det tyvärr mer som att de medvetet har satt detta med böter i system för att kunna mjölka bra med pengar från alla som missar, medvetet eller ej. Inte direkt ett bra betyg för Naturvårdsverket eller för staten rent allmänt att agera på samma vis som de allra värsta bluffbolagen – de som man hör skräckhistorier om och som blir varnade av Konsumentverket.
Vi gjorde givetvis fel då vi missade rapporten men det är också helt uppenbart att Naturvårdsverkets upplägg är dåligt. Ge företagen en liten chans att göra rätt istället för att slänga er över dem så fort det bara går! Alla försöker inte luras. Alla förtjänar inte en smocka i nyllet direkt när något blir fel.