När det är lite sämre tider och priset på matvaror går upp kan det bli dyrare att gå och handla. Ett fenomen som inte är helt ovanligt och som faktiskt verkar bli vanligare är det som ibland kallas för krympflation och som handlar om att innehållet i förpackningen minskar, oftast utan att tillverkaren tydligt meddelar kunderna, samtidigt som priset är samma som tidigare.
Vad är shrinkflation / krympflation?
Shrinkflation är när priset på en vara eller tjänst inte förändras, men mängden av varan eller tjänsten minskar. Det kan till exempel vara att en förpackning med chips blir mindre, men priset för förpackningen förblir detsamma.
Shrinkflation kan förekomma inom många olika branscher, men det är vanligt inom livsmedelsindustrin. När tillverkare minskar storleken på en produkt kan det vara svårt för konsumenterna att märka det, då det sällan sägs något om det.
En sak som är tråkigt är att det är ganska vanligt att förpackningen förblir samma storlek även om man minskar innehållet. T ex har inte chipspåsar eller flingpaket blivit mindre bara för att det är mindre i dem. Istället kan man få lite av en chock när man öppnar och ser att paketet bara är fyllt till kanske 60-70 procent istället för att vara fullt.
Man kan diskutera om varför de gör på detta viset, om det finns en bra anledning eller om det är en lurig taktik för att smyghöja priset. Oavsett så kan det i slutändan ha en del effekt på matbudgeten och konsumenternas möjligheter att få värde för pengarna.
Varför förekommer shrinkflation?
Det finns olika orsaker till varför shrinkflation förekommer. En orsak kan vara att företaget vill hålla priset på en produkt konstant, men att kostnaderna för produktionen ökar. I sådana fall kan företaget välja att minskar storleken på produkten för att försöka hålla vinstmarginalen lika.
Andra orsaker till shrinkflation kan vara att företaget vill få konsumenterna att köpa mer av produkten eller att företaget vill göra produkten mer attraktiv genom att förpacka den på ett smartare sätt.
Tyvärr känns det som att en anledning till att göra på det här viset är att man vill höja priset på en produkt men utan att konsumenterna riktigt märker av det. Istället för en regelrätt prishöjning som kommer att uppmärksammas så försöker man smyga in prishöjningen genom att göra en diskret minskning av mängden som man får, när priset fortsätter vara samma.
Om det hela handlar om tveksamma taktiker från företagen för att tjäna mer pengar, genom att lura konsumenter eller om det vettiga skäl till att göra på detta viset ska jag inte säga för mycket om.
Dock tycker jag att det ofta blir att konsumenterna luras då det nästan aldrig är någon som meddelar kunderna om att det har blivit mindre i förpackningen och det är också sällan som förpackningen görs om på ett sätt att det är uppenbart att det är mindre i den.
Därför känns shrinkflation / krympflation som en lite tråkig grej, som ofta kan lura konsumenterna, vare sig det varit meningen eller ej. Att bara höja priset rakt av är ärligare och enklare att förstå än att diskret minska mängden innehåll.
Vad kan vi göra åt shrinkflation / krympflation?
Det kan vara svårt att göra något åt shrinkflation eftersom det inte alltid är uppenbart att det förekommer. Det bästa du kan göra är att alltid kontrollera innehållet i en förpackning för att se hur mycket du får samt att kontrollera jämförpriset som visar hur mycket något kostar per kilo / per styck eller vad det nu kan vara.
Det kan vara lite mer jobb att kolla upp sådant hela tiden men det är klart enklare att undvika att bli lurad om man tar sig tid att titta och jämföra. Något som var prisvärt för kan ha blivit dyrare utan att man egentligen har märkt det, bara för att det är mindre innehåll nu men samma pris.
Genom att hålla koll kan du få en uppfattning om hur mycket du får för pengarna och välja de produkter som ger mest värde. Du kan hitta de mest prisvärda alternativen, genom att jämföra mellan olika märken. Det gäller bara att du inte tar för givet att det som var billigast tidigare kommer att vara billigast för alltid.
Att vara skeptisk och inte ta saker för givet kan rädda dig från dåliga köp. Och ifall du gått på en nitlott en gång och insett att det har blivit mindre i förpackningen så kan du försöka att hitta alternativa varor att köpa nästa gång du handlar, för att ersätta den produkt som du blivit missnöjd med.
I slutändan får man helt enkelt inse att det inte alltid handlar om prishöjningar på produkter, utan de kan bli dyrare även när priset ligger kvar på samma gamla nivå. Se över vad du faktiskt får för pengarna och försökt att hitta maximalt värde för dina pengar, så kan du spara pengar på sikt.