Att välja betalningslösningar för e-handel

Under de senaste åren har butiker online fått stor framgång, och många nya företagare inom handeln har enbart en webbshop och inte någon fysisk butik. För 15 år sedan var det ett enormt jobb att programmera betalningsplattformar för säkra betalningar online, något som lätt kunde skrämma bort potentiella nyföretagare, men det har ändrats.

Nu kan man enkelt med några klick integrera några av de största plattformarna för betalning i sin webbshop. En betalningsplattform fungerar som en anslutning, genom vilken transaktioner kan ske säkert och automatiskt så att kunderna inte behöver lämna ut sin information till handlaren.

Det gör dessutom att det blir lätt för handlaren att acceptera flera olika typer av elektroniska betalningar. Men hur väljer man vilken man ska använda sig av? De allra flesta handlare lockas av enkelheten med en färdig produkt som WooCommerce.

Enkelt och populärt

Enkelheten är antagligen den viktigaste frågan för många e-handlare. Måste jag anlita en programmerare för att integrera betalningslösningen på min webbplats? Det är många gånger inte ett alternativ, eftersom det kan visa sig bli ett ganska stort jobb. De allra flesta som öppnar en webshop använder sig av WordPress med tillägget WooCommerce, som med bara ett par klick förvandlar sidan till en webbshop. Det är så populärt, att hela 28% av alla webbshoppar på nätet idag använder sig av det. Inte bara i Sverige, utan i hela världen.

Jag sysslar själv med e-handel och för min del föll valet också på WordPress och WooCommerce då det var en smidig lösning som kräver minimalt med programmering. Visserligen kan det finnas saker man saknar som man behöver betala lite extra för att få, i form av “plugins” som man kan köpa till, men man kommer långt med det som är helt gratis.

Redan minuter efter att man har installerat sin webbshop kan man börja ta betalt på sin webbsida. I tilläggets inställningar anger man till exempel adressen till sitt företagskonto på Paypal, till sitt konto i Klarna eller till någon av de andra betalningslösningarna som WooCommerce stödjer, och sedan är det i stort sett klart. Man kan självklart konfigurera texten och hur knapparna kan se ut.

Eftersom Klarna är integrerat i WooCommerce, så kan kunderna kan välja om de vill betala med kort direkt, om de vill få hem varan först och betala senare, eller om de vill dela upp betalningen. De kan också välja att använda Paypal, om handlaren tillåter det.

Säkerhet vid köp online

De allra flesta i Sverige gör sina köp online med betalkort av olika slag, men det finns de som är oroliga för att lämna ut sina kortuppgifter. Eftersom fler och fler kunder använder sig av online-shopping, är det viktigt att man som handlare erbjuder dem en upplevelse som liknar betalningslösningen från stora webbplatser – även om du driver ett litet företag.

Det finns betalningsplattformar där man kan anpassa hela upplevelsen av betalningen, för att spegla ditt varumärkes typsnitt, logotyp och färgpalett. Målet är att kunden inte ens ska vara medveten om att han eller hon blivit tillfälligt omdirigerad till en tredje parts webbplats, för att behandla transaktionen på ett säkert sätt.

Kostnaden för att bearbeta betalningar är vanligtvis baserad på den typ av transaktioner som ett företag utför. Några tjänster kan kräva en initial kostnad, andra har en avgift varje månad, medan andra kan ta en fast summa och procent av varje transaktion. Betalningsplattformar kan ofta erbjuda flera funktioner, beroende på vad man har för behov för företaget.

Om man till exempel behöver erbjuda sina produkter och tjänster runt om i världen, bör man ha en plattform som kan ta emot flera olika typer av kort och valutor. Om man har återkommande fakturor till en och samma kund kan det vara nödvändigt att välja en plattform som erbjuder prenumerationstjänster, där en summa pengar dras från ett kort eller konto varje månad.

Mobila lösningar

Oavsett vilken betalningslösning man väljer till sin webbsida, är det viktigt att man gör det enkelt för kunderna. Undersökningar visar på att mer än 25 procent av kunderna överger ett köp om de är tvungna att registrera sig för ett konto för att slutföra det. Därför är det bra om man kan erbjuda en betalningslösning där kunderna kan handla som en ”gäst”.

Helst ska betalningen även gå att genomföra på en mobil eller surfplatta. En allt större del av försäljningen inom e-handel slutförs genom en mobiltelefon på senare år, och siffran ökar för varje år. I vissa branscher är antalet mobilanvändare klart högre, som i spelbranschen. Ett exempel är Redbet, där en majoritet av spelarna använder mobila lösningar för betalning.

Det finns dock många olika betalningsplattformar utöver de vi nämnt här. Stripe, Zoho Pay, Authorize.net, BlueSnap, Skrill, Braintree, Payson och Payoneer är bara några exempel, som alla erbjuder de lösningar en webbshop kan tänkas behöva. Kolla och jämför avgifter och funktioner för att se vilken som passar dig bäst.

Det är givetvis också viktigt att tänka på att dessa tjänster kan välja att avsluta samarbetet med dig, om du är i en bransch som säljer kontroversiella produkter eller vissa tjänster. Läs på om villkoren och vilka branscher som är tillåtna, innan du bestämmer dig för en plattform, och glöm inte att göra det enkelt för kunden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *