Stora globala mat och konsumtions företag hör till mina favoritplaceringar (Tex Nestle, Kraft foods och Unilever) men frågan är hur branschen förändras och hur det påverkar våra vanor.
Ett tydligt mönster är att de stora affärskedjorna (Tex Axfood, ICA och Coop ) gärna vill sälja sina egna varor och ibland verkar det som att de höjer priserna på kända varumärken och sänker priserna på sina egna. Många varumärken blir också bortplockade helt ur sortimentet för att ersättas med affärernas egna billiga varianter.
Affärerna tjänar naturligtvis mycket mer om de kan få oss att byta från det kända varumärket till sitt egenproducerade.
Tro nu inte att de stora affärskedjorna i Sverige gör miljön en tjänst för att varorna är egenproducerade, egna varor menas att det är deras eget varumärke och säger inget om var de är producerade. Prispressad mat är ofta tillverkad av den leverantör som gett lägst offert men naturligtvis har de kvalitets krav och annat som styr också.
Jag tycker att utvecklingen är tråkig. Att det går så långt att det påverkar branschen som helhet har jag svårt att tro, det är nog ett väldigt långsiktigt hot i så fall och att det ska påverka de stora jättarna särskilt allvarligt tror jag knappast men många av de mindre är betydligt känsligare.
Varumärken inom mat är bland de starkaste i världen och oftast så inarbetade att minsta smakvariation får en negativ effekt på oss konsumenter.
Jag tror det blir avgörande för när en viss gräns är uppnådd så faller säkert försäljningssiffrorna i affärerna och folk byter till den affär som har de bästa varumärkena och där de känner igen och litar på produkterna. För visst är väll många av vår världs varumärken fantastiska, det finns då ett antal som jag verkligen inte byter ut i första taget.
Men affärskedjorna jobbar ständigt med att stärka förtroendet och göra sina egna varor till en del av vår vardag och de tar mer och mer marknadsandelar för varje år.
Vilken upplevelse skulle det vara att gå och handla om alla varor hade samma färg ?
I takt med att matpriserna stiger så ökar efterfrågan på lågprisprodukter och visst är det bra att det finns billigare alternativ att välja på. Men det är just det jag tycker om, att kunna välja. Om jag vill lyxa till det lite eller bara handla billigt så vill jag kunna välja det själv.