Reklamen visar vilka sektorer som är starka

Den reklam vi ser på tv och hör i radion är ofta en bra indikator på vilka affärsområden som går starkt och där det finns pengar att tjäna. Ju mer reklam som görs inom ett visst område, ju mer potential att tjäna stora pengar helt enkelt. Därför kan det ofta vara intressant att analysera reklamen för att få lite ledtrådar.

Några av de allra vanligaste reklamerna (som kan vara från många olika företag) man kan se på tv eller höra på radion brukar vara för följande saker: Casino- och spelsidor, lån och krediter, glasögon och synundersökning, mataffärer, apotek, produkter inom disk och tvätt, mobiltelefoner, hudvårdsprodukter, öl / läsk / andra drycker och en del annat.

Vissa saker är kanske inte lika intressanta att analysera då viss typ av reklam och vissa produkter i princip alltid återkommer. Exempel på sådant är olika produkter såsom diskmedel, tvättmedel, blöjor, rakhyvlar, läsk / öl, hudvårdsprodukter och liknande. Det görs reklam för dem år efter år helt enkelt eftersom folk alltid använder sådant och företagen slåss om marknadsandelar.

Det som kan vara mer intressant är t ex reklamen för casino / spel och lån / krediter. Detta är båda områden där det finns mycket pengar att hämta och som i grunden handlar om att utnyttja olika tjänster med finansiell påverkan. Ett lån eller en kredit handlar givetvis om att man får låna pengar mot att man betalar ränta osv medan casino och spel handlar om att satsa pengar med chans att vinna.

Båda sakerna kan ha en stor inverkan på en vanlig privatekonomi. Ett lån kan komma att kosta en hel del pengar varje månad och man måste räkna in detta i sin budget, så att man inte får för höga utgifter. Att spela på casino, vanligen online casino, medför normalt också en del extra kostnader varje månad och är något man bör budgetera in i sin privatekonomi för att se hur mycket man har råd att lägga, för att undvika ekonomiska problem.

Reklamen visar på en stark marknad

Mycket reklam inom ett visst område visar att det finns många aktörer, många potentiella kunder och mycket pengar att hämta. Detta gäller för både casino och lån. Det finns väldigt många casinosidor nu för tiden och det är även en högaktuell bransch just med tanke på att det har införts regler som innebär att företag som jobbar mot den svenska marknaden måste ha en spellicens.

Tidigare har många företag baserat sig i utlandet och riktat in sig mot svenska kunder. Nu måste alla som vill ha svenska kunder också ha en licens och följa svenska regler för casino och spel. Detta infördes vid årsskiftet och sedan dess har mycket hänt. Det fanns väldigt många nätcasinon tidigare och det finns fortfarande väldigt många. Sen kan det tänkas att många större aktörer köper upp flera olika varumärken och driver dem.

Lån har också gått starkt. Ett tag var det ett stort “problem” med reklam för SMSlån och liknande snabblån, där reklamen var lite för aggressiv och förskönande. Det har dock blivit klart bättre på denna front sedan nya hårdare regler kom i Konsumentkreditlagen, angående högkostnadskrediter som SMSlån.

Det har plötsligt försvunnit ganska många aktörer som höll på med snabblån och liknande. Det innebär dock inte att reklamen för lån har försvunnit. Tvärtom frodas den fortfarande och man ser mycket reklam för olika typer av privatlån men även kreditkort osv. Det finns mycket pengar att göra inom lånebranschen och därför fortsätter man även att locka in folk.

Ett stort skäl till att det finns väldigt mycket reklam inom dessa områden är givetvis att konkurrensen är riktigt hårt och att det finns så många aktörer som kämpar om att få sin beskärda del av kunderna. Detta gäller för nätcasinon, de har ploppat upp som svampar de senaste åren, men även för långivare.

På senare år har det kommit många nya alternativa långivare som erbjuder allt ifrån snabblån (men dock färre sådana sedan nya reglerna) till privatlån och bolån trots betalningsanmärkning. Det finns så många fler banker som kan erbjuda bolån och privatlån och alternativ för dem som behöver låna lite lägre belopp.

Att samla dyra lån har blivit en stor slogan för många och det är ett återkommande tema i många reklamfilmer från långivare och låneförmedlare. De brukar då prata om hur mycket pengar man kan spara i månaden genom att samla lånen. Det kan givetvis vara bra men det finns också saker som måste stämma för att det ska bli någon större besparing.

Var försiktig med reklamen

Det kan givetvis vara lätt att påverkas av reklam och faktiskt testa den tjänst eller produkt som dyker upp i tv-rutan eller radion. Många gånger blir man påverkad utan att man ens vet om det. Man tänker inte på att man har sett en viss reklam men sen när det är dags att köpa en viss sak eller ta ett lån osv så väljer man trots allt något man hört talas om i reklamen.

Det gäller att vara försiktig med reklamen och alltid ha en till viss del skeptisk inställning till sådant som man ser och hör i reklamen. Ofta är det förskönande och erbjudanden har både fördelar och nackdelar. Det som syns mest behöver inte också vara det bästa.

Därför är det så klart av vikt att man funderar en gång extra innan man köper något som man har sett eller hört i reklam och att man tar sig tid att jämföra med andra alternativ om man nu är säker på att produkten eller tjänsten är något man behöver. Då har man chansen att hitta det bästa alternativet, för det är inte säkert att den bästa produkten / tjänsten är den som man ser i reklamen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *