Postnords administrationsavgift för moms kan lura svenskar på pengar

Som de flesta säkert vet har Postnord infört en administrationsavgift eller hanteringsavgift på alla paket som kommer från länder utanför EU. Tullverket vill ha in momspengar på dessa leveranser, vilka ofta tidigare har smitit undan från detta, och har lagt arbetat med att kräva in dessa pengar på Postnord. Postnord har därför bestämt sig för att ta ut en avgift per paket på 75 kr (eller hela 125 kr för försändelser vars värde överstiger 1 500 kr) för att sköta hanteringen.

Den stora poängen med detta var att komma åt alla beställningar från Kina, som framför allt senaste åren börjat bli ett problem både då det kommit väldigt många sådana paket och för att dessa paket ofta undviker att betala införselmoms enligt lag.

Jag har inget emot att man tar hårdare tag mot detta och lägger upp ett system för att hantera det men jag vill påstå att det nuvarande upplägget i flera fall rakt av kan lura vanliga svenskar på pengar. Det skulle då innebära att man tvingas betala 75 kronor för ingenting alls (och slutligen inte heller får sitt paket ska sägas).

Hur kan en person bli lurad på pengar och paket?

Om vi antar att någon köper en vara från ett land utanför EU, t ex Kina så funkar det ju så att paketet kommer till Sverige och Postnord lägger det då i ett lager i väntan på att mottagaren ska betala administrationsavgiften på 75 kr . De skickar ut en avi och när mottagaren betalar så godkänner hen att Postnord blir tullombud och sköter hanteringen av moms osv. Detta handlar om ett separat avtal som behandlar just inbetalning av moms osv, vilket är viktigt för resten av det jag kommer säga.

När man har betalat så lämnar paketet lagret och ska levereras av Postnord till mottagaren. Dock har Postnord inte rykte om sig att vara jätteduktiga och pålitliga och det händer att paket försvinner. Men vad händer då om ett paket försvinner efter att man har betalat in administrationsavgiften? Givetvis vill man ha sitt paket när man har fått betala denna dyra avgift ovanpå priset på den produkt man har beställt. Detta är dock ingen garanti.

Jag hade för ett tag sedan ett par paket som uppenbarligen försvunnit från dess att de lämnat Postnords lager och innan de kom i brevlådan. Det var klart utifrån spårningsinformation och kommunikation med Postnord att de lyckats slarva bort paketen på något vis. Jag hörde då av mig till dem för att ta reda på lite mer och frågade även då hur man får tillbaka pengarna för administrationsavgiften om Postnord slarvar bort ens paket.

Svaret var att de aldrig återbetalar denna avgift, för att de ju redan har haft den hanteringen, oavsett om paketet sedan försvinner på väg till mottagaren. De hänvisade också till att man ska kontakta avsändaren / säljaren och få tillbaka pengarna från dem och att de kan reklamera en försvunnen försändelse.

Det sistnämnda kan man givetvis göra om man har köpt något från utlandet men man kan från dem bara få tillbaka kostnaden för varan som man har köpt. Administrationsavgiften är en egen deal mellan mottagaren och Postnord och hanteras därför inte av säljaren som skickat iväg paketet. För säljaren är det inte rimligt att ersätta mer än vad köparen har betalat in till dem från början.

Detta innebär i praktiken att Postnord kan ta ut en administrationsavgift för ett paket för att sedan helt av eget fel slarva bort detta paket, samtidigt som de vägrar att återbetala pengar som man har fått betala just för detta paket. Det är i mina ögon orimligt.

Inte ett rimligt upplägg hos Postnord

Om det hade varit en extern speditör som slarvat bort paketet så hade man kunnat förstå motviljan att lösa detta. Då hade man kanske i så fall fått vända sig till denna leverantör för att få ersättning. I detta fall är det ju dock samma företag som både tar betalt för sin hantering som tullombud och som sedan slarvar bort paketet, så att man måste betala för inget alls.

Hade en annan typ av företag eller en annan tjänst gjort på samma vis som Postnord vill göra så hade det varit helt orimligt på alla vis och det hade inte varit ett godkänt upplägg. Låt oss säga att du ska få ett lån hos en bank och du hade betalat en uppläggningsavgift på lånet i förväg (normalt betalar man inte denna i förväg, men som exempel funkar det) så hade det inte funkat så bra för banken att behålla den avgiften om det sedan blir så illa att bankmannen gör ett fel så att pengarna försvinner och aldrig betalas ut till dig som låntagare.

Dessa två saker hänger uppenbarligen ihop. Avgiften för hantering av något och det som hanteras. Ifall företaget gör fel och misslyckas med att leverera så kan de inte heller ta betalt för en relaterad tjänst som denna. Inte ens om de faktiskt har utfört jobbet som är kopplat till avgiften. För utan slutleverans blir det andra jobbet irrelevant för mig som kund. Hur de löser det och vem de skyller på osv kan de sköta internt. Det kunden / konsumenten bryr sig om är att få tillbaka sina pengar och att rätt ska vara rätt.

Postnord försöker ducka för allt ansvar

Postnord verkar dock tycka att de inte har något ansvar alls för att leverera varorna efter att de glatt har tagit betalt för tullhanteringen av samma paket. Även om paketet slarvas bort och aldrig når mottagaren ska denne betala administrationsavgiften. Visst är det inte samma personer som har slarvat bort paketet som har arbetat med att ta betalt för momsen, men det är något de får lösa internt. Det ska väl inte drabba mottagaren.

Om det som sagt var hade varit en extern speditör som ansvarade för leveransen och slarvade bort paketen så hade jag vänt mig till dem för att att få ersättning för hanteringsavgift för tull- och momshantering istället för att vända mig till dem som faktiskt tog betalt för detta. Den externa speditören hade varit ansvarig för den extra kostnaden som uppstod för mig med tanke på att de slarvat bort paketet. De hade kanske varit motvilliga men rätten hade varit på min sida.

Man kan konstatera att Postnord fortsätter att bygga på sitt kassa rykte med dålig kundservice och orimliga regler. Hade de varit schyssta och lätta att ha att göra med så hade de direkt bara återbetalat pengarna så fort de insåg att de själva hade gjort fel och slarvat bort ett paket. Nu kan man som mottagare stå där utan att få sitt paket över huvudtaget men med 75 eller 125 kr fattigare. Pengar som betalats till Postnord för ingenting. Det känns inte bra.

2 reaktion på “Postnords administrationsavgift för moms kan lura svenskar på pengar

  1. Bra tänkt och skrivet… Jag sitter just nu i samma situation.,.. Betalt avgf. Och moms…. Men inte fått mitt paket
    Vi får starta en dyr utredning om vart tog mitt paket vägen…. Och sen skicka kostnaden för utredningen till postnord.

    • Hej och tack för din kommentar! Om det bara hade varit så enkelt så hade jag gärna gjort det 🙂 Men tror det skulle bli lite svårt att driva igenom.
      Tyvärr så är ju privatpersoner och småföretagare bara småpotatis jämfört med ett stort företag som PostNord och därmed inte lätt att vinna några strider med dem på sikt. Men man kan ju drömma iaf!
      / Fredrik – Stabilekonomi.se

Lämna ett svar till Fredrik R Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *