Elbilar och ekonomi

Att ha elbil är nya grejen helt klart. Och nu pratar jag huvudsakligen de som går på bara el, men det finns så klart även hybrider. Elbilar är miljövänliga, de är tysta och billiga att köra. Men har samtidigt också en del nackdelar. Jag är varken för eller emot elbilar. Eller jag ska väl säga att jag är för miljövänliga bilar – men jag vet inte om jag skulle skaffa en elbil nu eller ej. Det finns saker att väga in åt bägge håll.

Jag är inte så intresserad av att gå igenom alla fördelar och nackdelar i denna artikel dock. Man kan argumentera för att elbilar har lite för kort räckvidd per tankning / laddning eller att det tar lång tid att ladda osv. Men det är inte lika viktigt just idag.

Jag tänkte bara fokusera på en sak och det är den ekonomiska aspekten. Är elbilar ekonomiska jämfört med vanliga bilar som drivs av bensin eller diesel? Vilka ekonomiska frågor spelar in? Detta ska jag ta en liten titt på.

Två viktigaste faktorerna

Jag skulle säga att det finns två saker som väger tyngst när det gäller elbilens ekonomi. Det första är priset på bilen och det andra är hur mycket det kostar per mil att ta sig fram. Vi ska alltså kolla lite på hur dyra elbilar är jämfört med vanliga bilar av liknande kvalitet och komfort. Sen ska vi räkna på kostnaden för att ladda jämfört med kostnaden för bensin eller diesel.

Priset på bilen

Elbilar är dyrare än vanliga bilar. Så är det helt klart. En ny Tesla Model S kostar t ex från runt 850 000 kr. Det är en rejäl slant. Men så har den också runt 333 hästkrafter och är allmänt lyxig och välgjord. Så den ska ju jämföras med en dyrare bil oavsett.

Hur mycket en likvärdig bil kostar är ganska svårt att säga egentligen eftersom det beror mycket på vad man jämför med. Ska man jämföra med en som har liknande motorstyrka osv så krävs det att man väljer lite mer speciella bilar. Ska man dock bara ha bilen som en “vanlig” bil så kan man kanske också jämföra med lite andra typer av bilar där storlek, funktion och komfort blir måttstockar istället för hästkrafter och prestanda.

Det är inte uppenbart hur man ska jämföra priser på elbilar och vanliga bilar. En Tesla Model S kostar som sagt från ungefär 850 000 kr och upp mot miljonen medan en Nissan Leaf t ex, som är ungefär lika populär i Sverige säljs från runt 450 000 kr (nypris).

Ska man jämföra Teslan med fossilbilar som är lika snabba och häftiga så blir det Porsche och dyr BMW etc som man ska titta på, med liknande prislappar. Men om man bara är ute efter en bra elbil att ha som vanlig bil så kanske man jämför med en Volvo Sedan som kostar från ca 350 000 kr ny.

En sak att väga in när man köper elbil är att man kan få upp till 60 000 kr i subvention från staten för att man köper en så kallas supermiljöbil. Det är ju en ok slant ändå, även om den känns mindre om man köper en Tesla jämfört med en Nissan t ex.

Det man kan säga är som sagt att en elbil kommer att vara lite dyrare än en klassisk fossilbil. Du kan få betala 100 – 300 000 kr mer för bilen rakt av. Sen skiljer det givetvis på prestanda, utseende, komfort och en massa andra saker från bil till bil som gör det svårt att jämföra allt för precist. En Tesla är t ex väldigt dyr men också lyxig och har bättre batteri än andra elbilar.

Om man tänker sig att man tar ett billån för att finansiera sin bil så kan t ex 150 000 kr extra i lån (om man tänker att elbilen kostar så mycket mer) bli till en extra inbetalning på 2 881 kr per månad. Av detta är dock endast 318 kr ränta och resten amortering. Jag räknade då på 6 procent ränta. Den totala räntekostnaden är 22 875 kr.

Kostnaden för att ta sig fram

Den andra stora grejen är givetvis hur mycket det kostar att åka bil när man har elbil jämfört med fossilbil som drivs av bensin eller diesel. Här är det ganska stor skillnad och det är en punkt där elbilen tar igen mycket.

Enligt en artikel jag hittade hos Wästgöta Finans som går igenom milkostnaden för elbilar vs fossilbilar så kostar en dieselbil ungefär 11,4 kr per mil medan en elbil endast kostar 2,6 kr per mil. Det är alltså en rejäl skillnad. Elbilen kostar bara 22 % av vad vanliga dieselbilen kostar att köra.

I uträkningen räknar man med att en genomsnittlig elbil använder ca 18,5 kWh för att åka 100 mil men olika märken och modeller är olika effektiva, så det får man kolla upp om man funderar på att skaffa en sådan bil. Du kan kolla in hela deras artikel med uträkningar och liknande här.

Om man tänker sig att man kör runt 2 000 mil per år så skulle bara bränslekostnaden vs laddningskostnaden bli 22 800 kr för dieselbilen och 5 200 kr för elbilen. Har man sedan sin bil i runt fem år så hinner skillnaden dra iväg mer. Det kostar över de fem åren 88 000 kr mer att köra en dieselbil jämfört med att köra en elbil.

Ganska mycket av det man får lägga extra för att ens få en elbil kan man alltså spara in när man ska ladda bilen. Om man ser på det över hela tiden man äger bilen och allt man sparar under den perioden så väger det upp ganska mycket. Sen får man så klart även kolla upp försäkringar, skatt och sådant som kan dra iväg lite åt andra hållet istället.

Det snackas ju ofta om att det är osmidigt att ladda elbilar men mestadels laddar man ju faktiskt bilen under natten (typ som med mobilen) och behöver då inte fundera på att åka till någon mack eller laddstation. På så vis är det smidigt och man sparar eventuella omvägar som man annars måste ta för att komma till en bensinmack.

Det är troligen inte så ofta man åker mer än runt 40 mil åt gången och då får man hitta en laddstation istället. Laddstationerna kan dessutom vara gratis lite beroende på situation. T ex är Teslas egna snabbladdningsstationer gratis för ägare av bilarna. Det kan även tänkas att det finns gratis laddstationer runt om i städerna, vilket man kan utnyttja åtminstone kortare stunder då och då.

Övriga ekonomiska aspekter

Andrahandsvärdet på en elbil är inte så annorlunda än för en vanlig bil. Enligt vad jag har sett kan en Tesla ha lite bättre andrahandsvärde men andra märken kan ha lite sämre istället. Det är dock inte stora skillnader. Man ska dock tänka på att batteriet på en elbil tappar med tiden (kapacitet runt 80 % efter kanske 20 000 mil), vilket gör att man kommer kortare sträcka per laddning, och det är något som kan påverka andrahandsvärdet.

Andra faktorer som kan väga in i ekonomin är även sådant som skatten (kan vara lite högre), försäkringspremien (som även den kan vara lite högre) och blandade småsaker. Det finns givetvis även mycket utöver pengar som kan vara viktigt, t ex hur smidigt det är med laddning eller hur viktigt det är att vara miljömedveten.

Totalt kan en elbil kosta lite mer än en vanlig motsvarande bil men man får fråga sig om det vägs upp av fördelarna med att äga en elbil. Den stora grejen är ju ändå att man sparar på miljön och undviker alla utsläpp osv. Det är ju ändå största skälet till att folk köper elbil än så länge. Du får fråga dig hur mycket miljöbesparande handlingar är värda för dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *