Bluffreor på Black Friday tyvärr inte ovanligt

Black Friday är en stor shoppingdag. Eller shoppinghelg. Eller shoppingvecka snarare nu för tiden i och med att konceptet breddats till att heta Black Week istället. I vilket fall så är det en väldigt stor grej – årets största shopping-jippo. 

Och tanken är att det ska gå att fynda extra bra under Black Friday med trevliga reor och extrapriser. Men saker är inte alltid som de verkar. Tyvärr är det ofta en del fusk och bluffande bakom reapriserna. 

Att kunna erbjuda låga priser med stor rabatt är viktigt eftersom många lockas extra mycket när det det har dragits av många procent på ordinarie pris. Men samtidigt vill man ju ha kvar en vettig vinst och inte ge bort för mycket, så det blir ett visst problem här.

En del säljare löser det genom att erbjuda reor som inte är så bra som de verkar. Den vanligaste lösningen på detta är att helt enkelt höja priset på en produkt inför Black Week och sedan köra en bra rea på det nya högre priset. Det gör att det ser bra ut för den som vill handla, med en stor sänkning, men slutpriset blir inte på något vis extra bra.

Roligt nog är vissa produktkategorier till och med dyrare under Black Friday / Black Week än de varit under resten av året. Detta är givetvis ok så länge produkten säljs till ordinarie pris. Det finns inget som säger att man måste ha rea eller att priset inte kan gå upp på en vara. Det händer ibland av olika skäl (speciellt nu när det varit brist på vissa komponenter och fraktproblem osv).

Det blir dock fel om någon försöker låtsas att en produkt är billig, genom att ha reapris på den, trots att den till och med efter rabatten kostar mer nu än den har gjort under stora delar av året tidigare. Då blir det en falsk känsla av att man har gjort ett klipp, fast man egentligen handlat dyrare till och med.

Vad är godkänt och ej när det gäller reor?

Den viktigaste regeln är att reapriset ska utgå från ett pris som säljaren har använt sig av under en längre period, alltså deras normala pris så länge som produkten har funnits i lager. 

Om en vara har kostat 5 000 kr i butiken under året och sedan höjs till 6 000 kr i början av oktober så är det senare priset inte rättvist att använda som utgångspunkt när man sedan kör rea på 25% eller vad det nu kan vara. Det nya priset är inte att anse som “normalt” eftersom produkten huvudsakligen har kostat 5 000 kr.

För att få lite skydd mot denna typ av fejkreor bör man försöka hålla koll på prishistoriken och prisets utveckling över en längre period. Om man kan kolla priset på den produkt man vill köpa 3-6 månader tillbaka i tiden och se att produkten verkligen har ett lägre pris nu än den haft under t ex sommaren och början av hösten så kan man också bättre försäkra sig om att man får ett bra pris när man handlar.

Det går att hålla koll själv under året genom att gå in på några olika butiker som har den produkt som man vill köpa men det är nog smidigast att använda en jämförelsetjänst som Pricerunner, där det finns prishistorik att tillgå väldigt enkelt. Titta bara på hur utvecklingen ser ut och om det verkar som att reapriset faktiskt är vettigt.

Felaktig märkning av priser och reapriser

Ett annat utbrett problem är detta med vad man jämför priserna med. Det finns en del olika priser att hålla ordning på och det kan vara bra att veta vad som är vad. Men det hjälper så klart inte alltid, eftersom en del fuskar med detta.

Jämförelsepris

Jämförelsepris / jämförpris är ett pris som är till för att enkelt kunna jämföra hur dyrt något är. Ofta kan det vara sådant man ser i mataffären när man köper något och kan kolla vad kilopriset är, så att man kan se vilken produkt som faktiskt är billigast per kilo.

För produkter som inte går att mäta i vikt eller liknande så blir jämförelsepriset lite annorlunda, t ex om man skriver ut priset för elektronik. Det verkar som att en del bluffar genom att skriva ut felaktiga jämförelsepriser, alltså tar och hittar på sådana som de inte använt tidigare.

Detta är något som är svårt att märka om man inte själv har koll på hur mycket produkten har kostat tidigare och kan jämföra med vad man har kollat upp tidigare under året.

Rekommenderat pris

Rekommenderat pris är inte ett pris som butiken faktiskt använder utan något som utgår från vad tillverkaren eller den ursprungliga leverantören tycker att det är lagom att sälja en vara för. En butik behöver inte sälja varan för detta pris och ofta ser man att butiker har lite lägre priser än rekommenderade priset.

Att skriva ut rekommenderat pris när man själv har ett lägre pris är ett sätt att visa att man har bra priser i sin butik. Att man säljer en vara billigare än vad en del konkurrenter förmodligen gör, eftersom de kanske säljer varan till det rekommenderade priset. Men det säger egentligen inte något om ifall man är billig jämfört med andra butiker då de andra också lika gärna kan ha priser som är lägre än det rekommenderade priset.

Det viktiga här är att man inte tror att det rekommenderade priset är någon slags ordinarie pris och att man får en rabatt om man handlar, bara för att butiken har ett lite lägre pris. En del butiker är luriga och sätter ut en tag som liknar en rea-tag där det står t ex -20%. 

Man kan då tro att det handlar om en rea trots att det bara är att de säljer varan 20 procent billigare än det rekommenderade priset. Detta är något att hålla koll på och man ska se till att jämföra pris med andra butiker, så att man faktiskt hittar de bästa priserna.

Ordinarie pris

Ordinarie pris bör vara det som en vara kostar i vanliga fall, när den säljs utan någon rea hos en butik. Om produkten kostar 5 000 kr i vanliga fall så är ordinarie pris 5 000 kr och reapriset kanske då är 4 500 kr.

Problemet här är om butiken inte är helt schyssta. De kan t ex kalla något för ordinarie pris fastän det egentligen är något annat. Kanske är det jämförelsepriset / rekommenderade priset som de skriver ut istället.

Det rekommenderade priset kan som sagt vara högre än vad butiken vanligen säljer en produkt för. T ex rekommenderat pris 5 500 kr, deras vanliga pris 5 000 kr och reapris 4 500 kr. Man ska då givetvis skriva ut procenten utifrån ordinarie pris och inte rekommenderade priset, men ibland gillar butiker att luras.

Ordinarie pris är som sagt också ett pris som produkten ska ha haft under en längre tid, åtminstone om man ska göra en korrekt rea. En butik kan givetvis höja priset på en produkt och då får den i praktiken ett nytt standardpris, men då är det inte ok att köra en rea kort därefter och försöka få folk att tro att det är ett ovanligt bra pris.

För att det ska vara en regelrätt rea ska produkten ha haft det ordinarie priset under en längre period. För att kontrollera att butiker använder ordinarie pris på korrekt sätt, att det pris som de skriver ut verkligen är deras ordinarie pris och inget jämförelsepris osv så bör man även här använda jämförelsesajter för att kolla upp prisutvecklingen.

Genom att kolla vad priserna var för t ex 4 månader sedan kan man se så att ingen höjt priset precis inför en rea och att det pris som de skriver ut också är deras riktiga ordinarie pris. På så vis kan man hitta åtminstone en del av de som gör fel.

Dessutom är ju jämförelsesajterna bra för att jämföra priser mellan olika butiker. Den som har största rean, alltså som har satt ner priset som mest, har inte alltid bästa priset. Det är lätt att lockas av stora prissänkningar men det viktigaste i slutändan är vad man får betala och en del butiker kan ha mindre rea, eller ingen rea men ändå sälja en vara för samma eller lägre pris.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *