2021 och många vet fortfarande inte hur viktigt SEO är

SEO står för Search Engine Optimization och är ett samlingsnamn för allt aktivt arbete som görs för att få en webbsida att synas bättre i sökmotorer (läs främst Google). Det finns mycket att göra både tekniskt och socialt för att bygga upp detta och det resulterar vanligtvis i att många fler hittar in till företagets hemsida.

Det är ganska uppenbart att det är bra att få in besökare till hemsidan eftersom detta genererar pengar, t ex i form av försäljning, nya kunder för tjänsteföretag, att folk får kännedom om företaget och blir intresserade osv. För de som säljer direkt på nätet är det så klart superviktigt att få in besökare som blir till kunder och som beställer hem saker.

Jag gissar att många människor fortfarande inte vet vad SEO ens är, över huvud taget. Det är givetvis helt ok för vanliga civila, som inte är insatta i webbdesign och att driva en webbsida, men inte ok för de som jobbar med att sälja produkter eller tjänster. Förhoppningsvis har de flesta som jobbar mot Internet och som har en hemsida som de vill att folk ska hitta, koll på vad SEO är och hur det funkar. Det betyder dock inte att de behöver vara bra på SEO.

Internet är en extremt viktig kanal för marknadsföring och för försäljning och det är givet att man vill ha en stark närvaro på nätet. Det är huvudsakligen den vägen folk hittar till företaget, letar fram information och slutligen blir till kunder. För de som säljer saker på nätet, e-handlare av alla de slag, eller de som tar in nya kunder via nätet är det så klart extra viktigt att synas.

Stort glapp mellan ledning och de som jobbar med hemsidan

Jag skulle gissa att det största problemet för företagen idag är att de som sitter i ledningen och som bestämmer inom företaget har extremt dålig koll på vad SEO är och varför det är så viktigt.

De som är anställda för att driva hemsidan och för att göra den så bra som möjligt är specialister inom det området och de har säkerligen oftast bra koll på vad SEO är och hur viktigt det är. Men det räcker inte att de har koll om de inte har en vettig budget för att göra jobbet och att det finns en bra plan inom företaget för hur man ska kunna nyttja SEO för att få en så bra hemsida som möjligt.

Ledningen vet säkert att det är bra att ha en hemsida och att det är bra om många människor besöker hemsidan. Speciellt om det är ett företag som säljer saker på nätet eller som får in många kunder den vägen. Men man måste ju även veta hur besökarna faktiskt kommer till sidan. De dyker inte bara upp hur som helst, utan det krävs vanligen ganska mycket jobb.

SEO är lite luddigt på så vis att man inte kan se resultaten samma minut som man gör jobbet. Och ibland kan man göra jobb som visar sig inte ge så mycket resultat som man hade hoppats. Så det kan vara lite svårare att mäta framgångarna. Något som ledningen vanligen gillar är mätbara resultat och gärna snabba resultat, vilket inte alltid är så lätt med SEO.

Tids nog ser man givetvis klara resultat av bra SEO-arbete, då man kommer ranka högre på olika sökord och få in klart mer organisk trafik (personer som sökt på olika sökord och klickat sig in till sidan utan att företaget behövt betala för att få in dem på hemsidan). Men det kan ta lite tid och kräva en del finjusterande. Och att man jobbar kontinuerligt med det, inte bara under en viss tid. Det är ett pågående projekt, speciellt då man vill hålla sig stark gentemot konkurrenterna.

Men när ledningen inte kan se några mätbara resultat direkt och när de dessutom tycker att begreppet SEO låter svårt och tekniskt och som någon slags hokuspokus så är det lätt att de förbiser vikten av att man jobbar med det. Att de fokuserar mer på andra saker som ger snabba resultat och som är enklare att förstå sig på. Det kan göra att hemsidan inte går närmelesvis så bra som den kunde göra.

Bra SEO-arbete leder till ökade intäkter

Tänk dig att två nya konkurrerande företag ger sig ut på Internet ungefär samtidigt, kanske någon typ av e-handlare, och ett av dem har en ledning som förstår vikten av att jobba med SEO och det andra har en ledning som har dålig koll och därmed satsar mindre på SEO.

Det kommer kanske inte vara så stor skillnad precis i början men det kommer snabbt visa sig att det företaget som sysslar mycket med SEO, och där detta arbete alltid ligger som en stark grund, kommer att dra ifrån när det gäller besökare. De kommer att vara klart mer synliga på nätet, när folk söker osv. Vilket kommer att leda till klart mer organisk trafik.

Det går att få in besökare på annat vis också. Genom sociala medier. Genom annonser och genom influencers och marknadsföring av olika slag. Det är också viktiga delar att ha koll på, som kan leda till stor försäljning. Något som kanske också är enklare att mäta resultatet av. Jag säger givetvis inte att man ska lägga mindre kraft på sådant.

Dock är detta nästan bara besökare / kunder som man måste betala för. Och det blir klart mindre vinst per kund om man måste betala en rejäl slant för att få in dem på sidan. Speciellt om man räknar med att inte alla de som kommer in via marknadsföringen faktiskt också köper något eller blir en kund. Vissa besökare betalar man för utan att få igen investeringen.

Här gäller det såklart också att arbeta med andra delar av sin e-handel, för att få så bra konvertering som möjligt. Genom att ha bra bilder och produktbeskrivningar, enkel och smidig design / layout, bra check-out och betalningslösning etc. Allting påverkar och det är viktigt att inte förlora besökare utan få dem att bli mer – att bli kunder. Ju bättre man är på detta ju mer värt är det att köpa trafik och betala för att få in folk, men kan man få dem gratis är det såklart mycket bättre.

Organiska trafiken från bra SEO gör skillnaden

SEO kan dock skapa den ack så viktiga organiska trafiken. Alltså folk som kommer in på hemsidan av sig själva, utan att ha klickat på en annons eller blivit påverkad av en reklamkampanj. De har oftast googlat sig fram till din hemsida. Även på Google finns givetvis köpta resultat i form av annonser som man kan satsa på men det man framför allt vill är att synas högt upp i de vanliga sökresultaten. Gärna på viktiga sökord inom ens egen bransch.

Det av de två företagen som jobbar mycket med SEO kan kamma hem en stor del av den organiska trafiken och få in många besökare helt gratis. Det är också oftast denna väg som den allra största andelen besökare kommer. Även om inte alla av dem kommer bli kunder så spelar det inte så stor roll, eftersom du inte har betalat något för dem. Det är på detta vis man skapar riktigt bra försäljning på sikt.

Tyvärr är det som sagt många som inte riktigt har förstått vikten av SEO och där det inte automatiskt är en grundläggande del av planen inom företaget. Oftast för att ledningen inte har tillräckligt bra koll på vad SEO är och hur viktigt det är. Den som arbetar med hemsidan och vet att SEO är nödvändigt kanske inte alltid lyckas förklara för de som bestämmer hur viktigt det är att satsa pengar och resurser på SEO-arbetet och framför allt kan det nog vara svårt att få dem att godkänna kostnaderna för detta arbete över längre tid, med tanke på att resultaten ibland kan dröja ett tag.

När de två nya företagen funnits i ett år eller två och skillnaderna börjar visa sig så kanske det företaget som går sämre börjar undra varför deras konkurrent har så jäkla många besökare och kunder hela tiden medan de själva ligger efter. De har ju en lika fin hemsida (visuellt iaf) och säljer lika fina produkter! De lägger lika mycket pengar på marknadsföring och de har en lika stor närvaro på sociala medier! Vad är skillnaden egentligen? Ja, svaret är då troligen just SEO. Frågan är om de ens kommer att inse att det är detta som är svaret.

En reaktion på “2021 och många vet fortfarande inte hur viktigt SEO är

  1. Bra inlägg! SEO är verkligen så viktigt och har nog aldrig varit viktigare. Känns som det var mycket enklare att synas i sökresultaten förr, men idag behöver man lägga allt mer tid på att optimera sin SEO för att kunna synas på nätet..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *