Ett riktigt stabilt konsumentbolag som också är ett av världens största, spelar i samma liga som Nestlé och Procter & Gamble.
160 miljoner gånger om dagen väljer någon någonstans en Unilever produkt. Unilevers varumärken kan delas in i tre kategorier och här följer några exempel från varje kategori.
MAT– Becel, Ben & Jerry, Maizena, Milda, GB glass, Knorr, Lipton, Slotts.
PERSONAL CARE– Axe, Dove, Lux, Pepsodent, Rexona, Sunsilk.
HOME-Comfort, Sun, Via
Unilever har infört en hållbarhetsplan som är rejält omfattande, de tar inte bara ansvar för sin egen miljöpåverkan utan också för sina underleverantörer, distributörer samt konsumenternas. Vilket är väldigt bra och måste ses som ett stort plus eftersom jag tror och hoppas att de företag som verkligen bryr sig om miljön kommer att tjäna på det i längden i takt med att konsumenterna blir mer och mer medvetna. Unilevers hållbarhetsplan förtjänar en länk för den är mycket intressant att läsa och den innehåller en hel del fakta.
Ett hot mot den här typen av bolag som nämns ibland är affärskedjornas strävan att sälja in sina egna varumärken, trenden finns hos de flesta stora kedjor i världen. Jag har skrivit lite om den tråkiga utvecklingen, Affärernas list. Frågan är om affärskedjorna tar samma ansvar för miljön som till exempel Unilever?
Helt klart värt att titta närmare på och skulle börsen bli orolig och Unilevers aktie gå ner utan bolagsspecifika orsaker så kommer jag överväga ett köp. Det är just aktier av det här slaget som intresserar mig mest, det gäller bara att lyckas köpa in dem vid ett bra tillfälle vilket inte är så lätt eftersom de sällan blir billiga.
Unilever har två moderbolag, Unilever NV i Rotterdam-Nederländerna, och Unilever PLC i London- Storbritannien. Men de jobbar som ett företag. Aktierna kan handlas i respektive land och även i USA på New York stock exchange.
Tack för en superintressant blogg!
Hade en fundering kring dina tankar om att affärskedjor vill sälja sina egna varumärken. Det jag undrar är ifall företag som Unilever fortfarande producerar produkten och ICA köper den och ”brandar” om den till deras egna varumärke. För om så är fallet kanske det inte behöver vara ett hot. Marginalen för den ”brandade” produkten är nog mindre men säkerligen ingen förlustaffär.
Nyfiken på att höra dina tankar.
Intressanta tankar, jag ska inte säga att jag vet för det gör jag inte men jag tror inte att Ica samarbetar med någon av de större. Mycket handlar ju om att vårda varumärken och t.ex Unilevers kvalité kanske blir för bra och för dyr för affärskedjornas billiga egna varor om inte annat så är nog Unilever och de andra så rädda om varumärkena att de inte vill förknippas med lågpris, bra pris för bra produkter tjänar de nog mest på.
Just för att varumärkena har sådant inflytande på oss konsumenter gör nog att hotet inte ska överdrivas men det är ju något att tänka på då kedjorna tjänar mer och mer på just egna varor. Personligen är jag inte rädd för att äga aktier i konsumentgiganterna men jag skulle gärna köpa aktier i någon av våra stora affärskedjor till rätt pris.
Roligt att du tycker om bloggen!