Ett klassiskt uttryck är “krympflation” eller “shrinkflation” på engelska, vilket går ut på att istället för att en vara får ett högre pris så minskar tillverkare ner storleken på paketet eller drar ner på innehållet. Detta är något som ofta är svårare att märka och inget som någonsin annonseras ut eller meddelas till kunden.
Det kan vara ett paket med flingor som brukar vara 500 gram men som plötsligt endast innehållet 450 gram. I de flesta fall brukar då även förpackningen vara samma storlek som den alltid har varit, så man får ingen uppenbar känsla för att det är mindre i. Detta är något som har skett för många produkter under årens gång som t ex chips (var 300 gram i de stora men nu för tiden 275 gram eller ibland mindre) och kaffe etc.
När en tillverkare håller på med sånt här “lur” så är det lite tråkigt. För det första för att många luras rakt av då de inte märker att det är skillnad. Man kanske inte direkt uppmärksammar att det har gått från 500 till 450 gram i paketet. Speciellt med tanke på att priset fortfarande är detsamma och paketet förmodligen också ser exakt likadant ut, lika stort osv. Men även för att det känns som att tillverkaren inte bryr sig om kunden.
Det behöver inte vara just detta heller. Det finns ett antal sätt man kan bli aningen ”förd bakom ljuset”. Om tillverkaren ändrar receptet på sin produkt och försöker spara pengar genom att använda sämre ingredienser så kan det bli en sämre produkt. Det kan dock ofta kunderna märka efter att de har köpt produkten ett par gånger och inser att det smakar sämre eller inte känns lika bra.
Det kan också vara t ex flingor som ska innehålla vissa typer av nötter och frukter osv. Om det då är väldigt lite av dessa nötter och frukter, eller kanske väldigt mycket av det billiga som russin men klart mindre av torkad mango osv, så blir det lite samma grej. Detta går kanske också att märka och man kan då helt enkelt välja ett märke som inte ”fuskar” lika mycket med innehållet.
Medvetet att kunden inte ska märka något
Det är sällan en tillverkare / producent gör något sånt här utan att ha funderat igenom det noga. De har koll på vad folk kommer att tänka om olika saker, t ex om de skulle höja priset, ändra utseende på förpackningen, minska ner innehållet osv. De har ofta varit med länge och har mycket försäljningsstatistik och annan info att jobba med. De tar alltid medvetna beslut – och målet är att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Det är såklart inget konstigt att ett företag vill tjäna pengar, men de ska gärna göra det på ett schysst sätt. Man vill inte att de ska tjäna pengarna på bekostnad av att kunderna blir lurade på något vis. Och alla grejer av det här slaget tycker jag pekar mot att de vill tjäna pengar på att kunderna inte har så bra koll eller att de förväntar sig något annat.
Det kanske inte är fusk rakt av men det är ändå ett medvetet sätt att påverka konsumenten och kanske försöka ge sken av något som faktiskt inte är så. Man vet såklart att en prishöjning kommer få vissa att bli negativt inställda och sluta köpa, men man kan öka sin vinst på andra sätt, t ex genom att dra ner på produktionskostnaden. Lägg mindre i varje paket, använd sämre ingredienser, fyll på med fler av de billiga och färre av de dyrare om det är en mix t ex.
Fazers lilla luring
Ett exempel jag själv märkte av idag, som även fick mig att tänka på just detta, var en påse med Dumle Mix. Jag har nu ingen koll på om de någonsin har försökt sig på krympflationstricket på denna påse men det jag upptäckte var att det inte alls var lika många av varje sort i påsen.
Man tänker sig givetvis att påsen ska innehålla lika många av varje sort eftersom att det bara står mix samt är en bild på de tre varianterna som finns i – vanlig, lakrits och mörk choklad. Men det är inte alls så. I paketet fanns 11 med lakritssmak, nio vanliga och endast sex med mörk choklad. Det är givetvis ingen stor grej detta och inget att bli så sur över kanske, men principen kan ändå få en att tänka på den här typen diskret fusk.
Det är så många bitar i totalt som påsen utlovar – ca 26 stycken. Det är också tre olika smaker. Men det är inte lika många av varje. Det är klassiskt att mörk choklad är lite dyrare än mjölkchoklad och det var t ex därför som Marabous (som numer har utgått) stora chokladkaka med mörk choklad endast var 150 g istället för 200 g men till samma pris. Så visst kan man på ett vis förstå att det är färre sådan, men då ska det ju gärna stå. Så att man vet vad man får.
När det inte står något tänker man sig att det är lika delar av varje helt enkelt. Men när man äter dem så brukar man troligen inte räkna dem. Man tar några då och då eller häller upp alla i en skål kanske. Då är det svårt att märka att det är en så pass ojämn fördelning. Dessutom så har man ju redan köpt påsen och börjat äta när man märker det, om man skulle göra upptäckten.
Kanske är det så att Dumle med lakritssmak är den minst populära av de olika eller den billigaste av dem att tillverka? Kanske båda sakerna. Eller så finns det något annat skäl. I vilket fall så får man klart fler med lakritssmak än med mörk choklad. Nästan dubbla mängden. Jag har nu inte kontrollerat om det varierar så mycket mellan olika påsar eller om det alltid är exakt denna fördelning – men det kan ju vara något spännande experiment i framtiden.