Jag har gjort ett misstag, som är lite beklagligt. Som jag själv får lida lite för, även om det inte innebär mer än att jag får betala onödigt mycket pengar under kommande året. Men för en person som är sparsam och gillar att hålla ordning på utgifterna, samt jobbar med att tipsa andra om hur de kan spara pengar, så svider det givetvis lite extra.
Misstaget kom när jag bytte bil. När vi skaffade vår nya bil så skulle bilhandlaren fixa med vår bilförsäkring och han ville teckna Trygg Hansas försäkring åt mig om jag minns rätt. Jag har dock IF för alla mina försäkringar och eftersom de har haft bra pris tidigare och alla mina försäkringar är samlade där och jag får max mängdrabatt så sa jag att han kunde ta IF igen.
Han gjorde detta och jag tittade inte direkt på siffrorna för offerten för försäkringen på den nya bilen. Bilhandlaren ska alltid visa upp detta när man tecknar en försäkring via dem men jag minns faktiskt inte säkert om han gjorde det eller ej. Jag vet bara att jag inte alls har något minne av att jag har sett detta och att jag inte heller var så intresserad då. Jag kände mig trygg med IF och var för upptagen med att tänka på min nya bil som jag snart skulle köra hem med.
När man tecknar en försäkring har man som vanligt 14 dagars ångerrätt, enligt distansavtalslagen. Man kan alltså kolla upp saker och ting även efter att man har tecknat försäkringen och har chansen att ångra sig om man inser i efterhand att priset var dåligt eller att något annat inte var som man hade tänkt. Jag fick hem ett brev med försäkringsbrevet men tittade väldigt lite på det då jag väl tänkte på annat. Det enda jag noterade var att försäkringen var klart dyrare för den nya bilen än den gamla, vilket dock var väntat.
Fick en dyr överraskning
Jag tänkte egentligen inte så mycket mer på bilförsäkringen, just eftersom jag hade kvar känslan från tidigare, att IF är ganska billiga (eftersom de var bland de som hade bäst pris på min förra bilförsäkring) samt att det blir svårslaget pris när jag dessutom har 15 procents rabatt på försäkringen via min samlingsrabatt.
Sen kom det sig en dag att jag skulle skriva en artikel om bilförsäkringar och priser och därför började jag kolla upp priser på lite olika bilmärken osv. Jag tyckte det passade bra att använda mig själv och mina bilar som exempel på att priset på försäkringen varierar en hel del bara pga märke. Jag såg då ett prisförslag på en bil av samma märke och modell som min, vilket var en bra bit billigare än min försäkring.
Jag började i detta läge undra lite hur det stod till med min egen bilförsäkring och bestämde mig för att göra en koll hos flera olika försäkringsbolag. Jag kollade upp pris för just mig och min nya bil hos Trygg Hansa, Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar och Sveda samt kollade mitt pris hos IF.
Till min bestörtning (lite överdrivet kanske men jag blev helt klart lite överraskad samt tjurig) så var IF klart dyrast på bilförsäkringen. Priset jag hade fått hos dem var ca 9 700 kr per år för helförsäkring. När jag kollade hos de andra försäkringsbolagen så var de alla billigare. De snittade runt 8 000 kr per år och då kunde man till och med i flera fall få en lägre självrisk samt även inom detta pris få med deras “pluspaket” eller liknande som innebar lägre självrisk vid djurkollision, bättre deal med hyrbil och lite sådant.
Summan av det hela var att jag insåg att alla de stora försäkringsbolagen som jag kollade upp hade ett pris som var ca 1 500 – 1 800 kr billigare än IF för helförsäkringen på min nya bil (som är en begagnad VW Passat ska väl sägas då). Alla bedömer givetvis mig och min risknivå på samma sätt då de alla har samma information om min ålder, historik (inga skador), var jag bor osv. Allt är samma så det enda som skiljer är att IF tar ut ett klart högre pris.
Detta INKLUSIVE min mängdrabatt på 15 % som jag får för att jag har samlat mina försäkringar hos dem. Och utan att räkna med tillfälliga rabatter som 10 procent Internetrabatt som kan ofta kan få under det första året, när man tecknar sin bilförsäkring via nätet. Skillnaden i pris är alltså ganska rejäl, vilket jag tycker är konstigt då det inte brukar vara så stora skillnader på de stora försäkringsbolagen gällande dessa saker.
Tänkte försöka kolla med IF
Eftersom jag blev lite sur över att de var så mycket dyrare, speciellt då jag ju faktiskt också var helkund hos dem och samlade alla mina försäkringar där, så valde jag att ringa dem för att se om något kunde göras.
Värt att notera är att min 14 dagars ångerperiod hade gått ut med någon vecka eftersom att jag hade gjort misstaget att helt enkelt tro att IF skulle vara bra, så som de varit tidigare. Jag hade haft annat att fundera på och helt enkelt inte direkt tänkt på min bilförsäkring, vilket så klart var ett misstag. Man ska se till att kolla igenom pris och villkor direkt när man tecknar försäkringen eller göra en genomgång inom 14 dagar så att man har tid att ångra sig om man vill det.
När jag ringde dit så hade jag en viss förhoppning om att de skulle kunna göra något för mig. T ex sänka försäkringspremien en del, med tanke på att den låg så mycket högre än konkurrenterna. Eftersom jag var helkund kände jag mig lite hoppfull, för man vill ju vara tillmötesgående som försäkringsbolag, speciellt när man jobbar inom en bransch där folk mycket väl kan byta till något annat bolag lite när som helst. Lojaliteten är inte så stor längre.
Gick inte att sänka en enda krona
Besvikelsen blev ganska stor när mannen jag fick prata med direkt sa att de inte kunde göra ett dugg med min bilförsäkring. De kunde inte göra något alls på priset. Förr i tiden kunde de ge lite rabatter och förhandla lite osv men idag var det tydligen inget sådant alls enligt honom. Han förstod att jag tyckte det var tråkigt och dåligt att IF hade så pass mycket högre pris än alla andra men kunde inte hjälpa mig.
Jag skulle ha ångrat försäkringen inom de 14 dagarna om jag hade något problem med den eller priset sa han. Det är givetvis helt korrekt men jag hade som sagt missat denna tid. Och det var inte heller egentligen så att jag gärna ville byta bort IF och skaffa ett annat försäkringsbolag för bilförsäkringen utan jag hade hellre haft kvar dem, bara för att det skulle vara smidigt.
Jag hade bara hoppats kunna justera ner priset till en konkurrenskraftig nivå. Jag har givetvis dålig koll på vad det är för praxis gällande försäkringar och möjlighet att förhandla / pruta på priset men min tanke var att det kunde gå. Det går ju hur bra som helst för bolån t ex och försäkringsbranschen borde ju vilja måna om sina kunder på samma vis som bankerna. Det kändes som något man rimligen kunde göra för att inte riskera att förlora en kund.
Jag blev som sagt lite besviken och sa, delvis för att det var sant och delvis som ett sätt att försöka förhandla, att risken finns att jag kanske flyttar alla mina försäkringar till ett annat bolag om jag inte kan få lite mer rimligt pris på bilförsäkringen. Jag försökte mig inte på något skambud utan bara få ner priset till samma eller liknande nivåer som andra försäkringsbolag har.
Det blev dock ett blankt nej och nu har jag en bindningstid på ett år för detta försäkringsbrev och priset är vad det är. Mannen beklagade och sa att han förstår om jag byter försäkringsbolag men att han inte har mandat att ändra priset. Han sa att de förr kunde göra sådant men inte nu för tiden, som jag nämnde tidigare så verkar de nu för tiden vara helt låsta och har ingen möjlighet att förhandla.
Ska jag byta försäkringsbolag?
Summan av det hela var att samtalet slutade med att jag tackade för mig men inte kände mig helt nöjd med bemötandet. Jag har inget problem med mannen från kundservice i sig givetvis för om de inte får sänka priser eller förhandla / pruta något alls så är det så klart inget han kan göra just i mitt fall.
Dock känns det lite tråkigt att deras priser verkar vara huggna i sten och att de inte kan tänka sig att komma överens om något med en trogen helkund, ens för att försöka rädda relationen. Det är många företag som mycket väl kan tänka sig att bättra på priserna för att behålla sina kunder – från banker till mobiloperatörer. Eftersom det är så enkelt att byta till en konkurrent så måste man vara lite flexibel och vara beredd att locka dem som är på väg bort med något smaskigt.
Jag har varit ganska nöjd med IF överlag och inte varit så sugen på att byta bolag. Dock var det ändå några år sedan jag gjorde min senaste jämförelse av priser på försäkringar och det skulle behövas en allmän koll igen. Jag behöver kolla upp hemförsäkring, personförsäkringar och bilförsäkring t ex.
Sistnämna har jag ju redan kollat och insett att IF inte är speciellt bra. De är helt klart dyrare på sin bilförsäkring för just VW Passat och just mig, jämfört med andra stora försäkringsbolag. Det får mig att undra om de mycket väl även kan vara dyrare på t ex hemförsäkringen nu för tiden. Även om de var en av de billigaste senaste gången jag kollade.
Detta visar tydligt att man inte bara kan göra en koll på försäkringarnas priser när man först skaffar en hemförsäkring eller bilförsäkring utan att man måste göra regelbundna kontroller. Bolag som är bra ett år kan vara dyra nästa år, eller så kommer det nya aktörer med lägre priset som konkurrerar ut de gamla. Mycket kan hända.
Jag har troligen varit för bekväm och haft för stor tilltro till IF och att deras priser alltid kommer att vara konkurrenskraftiga. Därför kommer jag nu att göra en ordentlig genomgång av alla försäkringar och om inte IF uppvisar några ovanligt bra priser på övriga försäkringar så kommer jag förmodligen att byta alla försäkringar till ett annat bolag.
Så länge de andra bolagen har liknande priser på hemförsäkring etc så blir det billigare totalt att byta bort IF just för att de har så dyr bilförsäkring. Bilförsäkringen är också den dyraste försäkringen jag har, vilket gör att prisskillnaderna är som störst där. Eftersom försäkringar kan ha bindningstid (1 år vanligen) så kan man inte byta allt på en gång hur som helst men efter hand försäkringarna ska förnyas så kan jag flytta över dem till någon annan.
Jag ser inte att IF erbjuder någonting i övrigt som gör att det är värt att stanna hos dem om deras priser inte är konkurrenskraftiga. Får man inga förmåner eller värderas som mångårig kund så känner inte heller jag som konsument att jag behöver vara trogen. Om jag befinner mig i en bransch där endast pris och villkor är viktiga så får jag låta mig styras av vem som är bäst på dessa saker.
Jag tar mitt ansvar också
Kan förstå om någon tycker att detta låter lite som en “rant” och att jag bara har mig själv att skylla. Jag vet att det är mitt eget ansvar att kolla upp priset på försäkringen när den ska tecknas och att jag hade kunnat ångra mig inom de 14 dagarna. Jag gjorde ett misstag här givetvis. Det förnekar jag inte. Jag står mitt kast och kommer inte klaga över att jag får betala den dyrare försäkringen under ett år.
Inlägget handlar mest om att det är viktigt att hålla koll på sina försäkringar och att jämföra priser med jämna mellanrum, samt att jag också tycker att försäkringsbolagen borde vara lite mer flexibla när det gäller försäkringspremier. De borde kanske kunna ha utrymme att förhandla med kunderna för att hitta ett rimligt pris, för att förhindra att kunderna byter till ett annat bolag. Speciellt om kunden i fråga är nöjd med alla försäkringar utom en. Det vore tråkigt att förlora en kund som har fem försäkringar om problemet bara är att en av dem är lite dyr.
De har en rätt usel halvförsäkring också
Förstör de bilen utan att stjäla nåt får du inga pengar.
Hej,
Har lite för dålig koll för att uttala mig allt för mycket om de exakta villkoren men om det är som du säger så är det ju ett bra bevis på att man måste väga in både pris och försäkringsvillkor när man väljer sin försäkring. Gäller ju att få den mest prisvärda försäkringen totalt och inte bara den billigaste. Vissa dåliga villkor sänker vissa bilförsäkringar en del tyvärr!
MVH Fredrik – Stabilekonomi.se
Ställ av bilen en helg och säg upp försäkringen så kan du byta och ställa på bilen på måndag igen 🙂
Haha, funkar detta? Det var ett bra tips i så fall. Är fan sugen på att prova. Tack för att du skrev! 🙂
Kan tyvärr bara instämma. Har varit helkund hos If i många år och varit mycket nöjd med deras skadehanterande de gånger jag behövt ska tilläggas. När jag tidigare år jämfört bilförsäkringen i If med andra stora f-bolag som ex. Trygg Hansa har prisnivån varit ungefär densamma för motsvarande villkor. Men när jag i slutet av 2020 fick nya förs.brev från If för ett par av mina bilar gjorde jag en ny jämförelse och såg till min förvåning att If nu ligger 30-40% högre. Någon hundralapp hit och dit spelar mindre roll för min del, men när det blir flera tusen per år per bil är det bara att byta.
Liknande problem. Lösning?
Frun säljer bilen till mig. Då slipper vi vänta ett halvår.
Frun är registrerad ägare och betalar försäkringen.
Jag upptäckte vid koll på If websida att det blir 2000kr/år mindre om jag betalar försäkringen.
Ingår i båda fallen 15% rabatt plus 5% internetrabatt.