Matbutikerna gillar pengar

Som vi har sett överallt på nyheterna så har matpriserna stigit rejält den senaste tiden. Mycket handlar om inflation och höjda priser hos leverantörer osv men en del verkar också handla om att matbutikerna passar på att sätta lite högre priser överlag för att piffa upp sina marginaler.

De tre stora matjättarna i Sverige har haft det riktigt bra senaste åren och har höga och bra vinster och ovanligt stora marginaler. Det visar på att det kanske inte är butikerna som har fått lida när vi svenskar har känt av pressen av höga matpriser – snarare tvärtom. De har höjt priserna för att motsvara höjningar hos leverantörer och dessutom lite extra i många fall.

Det är vi kunder som får ta smällen och som har fått en riktigt dyr matkasse. Mat är också en lite lurig utgift då man inte kan skippa den. Det är inte lyx att köpa mat om man säger så. Man kan givetvis välja vad för mat man köper och försöka vara extra sparsam, och det är det också många som är just nu, men man måste fortfarande gå och handla så att familjen kan få mat i maten varje dag.

Matjättarna inte riktigt i kontakt med verkligheten

När matjättarna fick ta del av kritiken om höga priser osv så var det huvudsakligen ganska fåniga kommentarer från dera sida tycker jag. Någon sa att det slutligen är kunderna som bestämmer priset på maten ändå, att kunderna har makten att avgöra genom att t ex inte köpa saker. Detta tycker jag personligen är ganska löjligt att säga då det i många fall inte stämmer.

Visst kan vi hoppa över att köpa en del saker men många saker tillhör basvaror som man behöver ha hemma eller som är en del av maten som man behöver ha till frukost, lunch och middag. Man slutar inte köpa mjölk, bröd eller potatis för att priserna gått upp. Kanske skulle man vilja göra det i protest men i slutändan vet man att dessa saker behövs.

Det man kan skippa är kanske godis och onödiga varor som man bara köper för att det är gott. Kanske man köra på lågprismärken istället för bättre märken. Kanske jobba hårdare på att handla extrapriser. Men det kommer inte att göra jättemycket på totalen för den som redan från början varit ganska duktig på att undvika onödiga matkostnader.

Alla som är i den branschen vet att folk kommer att köpa mat oavsett för att alla behöver äta. Så det är en bra bransch på det viset. Även om man kan dra in på andra saker så kan man inte dra in hur mycket som helst på maten. Det är alltså ganska lätt att höja priset utan att oroa sig så mycket för att folk ska sluta handla.

Frysa matpriser?

Nyligen har det pratats extra mycket om att frysa matpriserna och att det behövs lite mer drastiska åtgärder. Efter en del press verkar det nu som att mataffärerna faktiskt sänker priser på vissa varor och även fryser dem ett tag. Har de bestämt sig för att vara “snälla” plötsligt?

Något jag har tänkt på är att matbutikerna älskar att meddela när de sänker priser på varor. Ica brukar då och då skryta högt i reklamen om att de har sänkt priser på X antal varor. Willys pratar också med jämna mellanrum om att de har lägre pris på vanliga varor osv.

Jag har dock aldrig sett en enda reklamfilm eller någon typ av meddelande från en av matbutikerna om att de har höjt priserna. De höjer priser med jämna mellanrum, ibland mycket och på många olika varor (och då tänker inte på grönsaker eller sådant där priserna varierar från vecka till vecka) men detta sker alltid i “hemlighet”.

Med andra ord så kan de höja priserna vid 10 olika tillfällen utan att säga ett knyst men sen sänker de priserna lite en gång och då är det plötsligt en stor händelse som de måste basunera ut till kunderna. Som om att de gör oss alla en stor tjänst. Jag förstår givetvis varför de gör så – det är ju ganska uppenbart att det låter bra med sänkta priser och det funkar säkerligen för att locka folk till butiken, men det är ändå ett ganska fult spel.

Nu har matjättarna börjat sänka lite priser, frysa priser eller liknande och skriker såklart återigen ut dessa sänkningar. Det är reklam för dem att säga att de sänker priser och att de är snälla nog att hjälpa oss kunder när det är tuffa tider. Det troliga är att de inte kommer att sänka priserna speciellt mycket eller på så värst många varor totalt. Inget som gör någon enorm skillnad för deras totala marginaler – men de vill givetvis att det ska låta bra.

Ica t ex ska sänka priset på över 300 varor och sen frysa dem en period. Det låter ju lite bra – men vi vet inte hur mycket de ska sänka priset (mellan 5 och 25 procent säger de men det kan ju innebära att de flesta saker sänks med 5 procent) eller riktigt på vilka produkter. Man ska ju inte heller glömma bort att att Ica har väldigt många varor totalt, långt många fler än 300 så det är ändå bara en liten del av deras sortiment.

Slutsatsen?

Slutsatsen är nog att matjättarna gillar pengar väldigt mycket och att de också har en väldigt bra position. Det finns tre stora aktörer – Coop, Ica och Axfood (Willys och Hemköp) och de har alla ett bra läge på marknaden. De behöver inte oroa sig så mycket för att folk ska sluta handla hos dem. Man vill givetvis inte att folk ska gå till konkurrenterna men så länge de alla höjer priserna i samma takt så blir det inte att folk flyr en viss kedja heller.

Just nu verkar det bli lite sänkningar och frysta priser men det är nog som det brukar vara, att man gör det i marknadsföringssyfte. Lidl var den kedja som var först med att sänka priserna och det gjorde troligen större intryck på de tre matjättarna och deras vilja att sänka sina priser än påtryckningar från regering och ministrar.

Det handlar om att visa upp de gånger man sänker sina priser men att höja priserna i skymundan, så diskret som möjligt. Prissänkningarna kommer troligen inte att göra nån större skada för matbutikerna och frågan är hur mycket de kommer att göra för kundernas plånböcker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *