Efter att länge ha ansetts som en noteringskandidat så håller nu Cederroth på att förbereda sig för en börsnotering enligt vad som står på Nyemissioner.se och visst låter det spännande eftersom Cederroth är ett mycket fint företag som har ett stort antal framgångsrika varumärken.
Vem känner inte till förstahjälpenstationerna som finns på nästan varenda arbetsplats eller Grumme såpa som förmodligen finns i de flesta svenska hem ?
Minst sagt stabila produkter men Cederroth har många fler starka varumärken som gör att de borde kunna växa i takt mad att vi konsumenter blir mer miljömedvetna.
Cederroths verksamhet kan delas in i fem kategorier och här följer några exempel på varumärken inom varje kategori.
- Första hjälpen- Här finns första hjälpen stationer med tillhörande produkter och tillbehör av alla de slag.
- Hygien- Inom kategorin hygien som i sin tur kan delas upp i kropp, hud, hår, mun ryms bland annat varumäkena Family Fresh, LdB, Bliw, HTH, L300 och Acta.
- Sårvård- Salvelox och Salvemed och Salvequick som finns i en rad utföranden från barnplåster till avancerade specialplåster som t.ex. skavsårsplåster för golfare.
- Hälsa- En rad hälsoprodukter med naturliga ingredienser varav vissa är naturläkemedel och andra är kosttillskott. Allévo, LongoVital, Pharbio, Samarin, Seltin och Multiplex.
- Hushåll- Svinto stålull, växtnäringssortimentet Blomstra, myggmedlen US622 och Djungelolja. Men det största märket i kategorin hushåll måste vara Grumme som numera inte bara tillverkar såpa utan också handdiskmedel, maskindiskmedel och tvättmedel. Sveriges grönaste varumärke och den här serien som dessutom är märkt med Naturskyddsföreningens miljömärkning bra miljöval är verkligen värd att uppmärksammas. Här tror jag att det finns stora marknadsandelar att plocka för vem väljer inte ett alternativ som är bra för miljön?
Mängder med kvalitetsprodukter som vi använder oss av dagligen och som man inte byter ut i första taget och även om det är en konkurrensutsatt marknad så kommer säkert Cederroth fortsätta tjäna bra på sina starka varumärken.
Cederroths produkter tillverkas i egna fabriker vilka är belägna i Sverige, Danmark, Polen och Spanien och den miljömässiga nyttan med att ha tillverkningen nära den marknad som produkterna säljs på ska inte underskattas, bara en sådan sak som kortare transporter betyder en hel del och man kan alltså kalla många av Cederroths produkter för närproducerade. Cederroth har också en del kontraktstillverkning vilket kan betraktas som ytterligare ett ben att stå på.
En annan intressant sak med Cederroth är att de är ett av få företag inom branschen som verkar från idé och forskning till färdig produkt vilket är spännande och betyder att de när som helst kan komma med något nytt. Det borde skapa konkurrensfördelar i en bransch som kan förändras fort, tiden från idè till butikshyllan minskar rejält med den här typen av upplägg och önskemål från konsumenterna kan snabbt tas om hand och leda till förbättringar.
Största delen av Cederroth ägs av det finska börsrsnoterade riskkapitalbolaget Capman som förövrigt satte MQ på börsen 2010.
Cederroths VD Leif Wahlgren kommer att ta pension framåt sommaren 2013 och hans efterträdare blir Mikael Nordin som nu är VD för Granngården. Intressant är att Mikael tidigare arbetade i flera ledande positioner inom det börsnoterade bolaget Duni. Kanske vågar man spekulera i att Cederroths börsnotering kommer efter att den nya VDn har skaffat sig lite arbetsro, kanske framåt hösten.
Ett miljömedvetet företag med flera stabila ben att stå på och med starka varumärken som behövs oavsett konjunktur kryddat men forskning och utveckling av nya produkter, första intrycket är att Cederroth är ett fint företag att sätta på börsen, då återstår bara att kolla på siffrorna, här är årsredovisningen 2011 för de som vill kolla närmare.